torsdag 16 maj 2013

Vägra tidig start!

Det är mycket jag gillar med min andra klubb - Ålands GK - och en av dessa saker är den civiliserade ordningen att tävlingarna normalt startar när man hunnit vakna (och med rullande start). Att första starttid är kl 12.00 står till och med att läsa i klubbens tävlingsbestämmelser:


"Starttid och startordning      
Normalt är första start kl. 12:00/12:04, men undantag finns. Starttiderna finns på klubbens anslagstavla samt på klubbens hemsida www.agk.ax från fredag kl. 12:00 om inte annat angivits."

Delvis hänger det förmodligen samman med att den klubben, liksom Sveriges bästa golfklubb, är beroende av de greenfeeintäkter man kan skaffa sig under säsongen men jag upplever även att medlemmarna ser det som en bra ordning att inte behöva plåga sig upp i ottan under veckosluten om man vill delta i någon av klubbens tävlingar.

I åtskilliga år har jag försökt förmå min hemmaklubb, alltså Sveriges bästa, att lägga klubbtävlingarna på eftermiddagarna men det har varit som att köra huvudet i en vägg. Varför begriper jag inte men tydligen (uppenbarligen) anser de som bestämmer att golf är något man ska spela på förmiddagar. Punkt!

Den här förmiddagsgolffascismen är dock inte något specifikt för Sveriges bästa golfklubb. läser man reglerna för GK+ finner man följande:

"En årsavgift - fritt spel på åtta banor Ditt fullvärdiga medlemskap ger fritt spel på 8 golfanläggningar. Inget annat medlemskap inom golfen ger så mycket för pengarna som ett fullvärdigt medlemskap i en av de 8 samarbetsklubbarna.

Du spelar
fritt 1 maj - 31 oktober
  • Vardagar alla tider
  • Lördagar, söndagar och helgdagar från kl 12:00
En fantastisk upplevelse för dig som är passionerad golfspelare!"

Tydligen är de som bestämmer i samtliga GK+-klubbar av den uppfattningen att det är på förmiddagarna, i vart fall de dagar man är ledig från sitt eventuella arbete, man ska spela golf, i vart fall att det är morgon- och förmiddagstiderna som är mest attraktiva. Dessa bör alltså i första hand vara vikta för klubbens medlemmar, tävlingsspel och betalande gäster. Herregud vilken befängd ordning! Och naturligtvis skulle det se väldigt utmanande ut om någon av GK+-klubbarna började lägga tävlingar lör- eller söndagar från kl 12.00...

Jag har redan tagit beslutet att lägga ned mitt deltagande i klubbtävlingarna, detta på grund av det lusiga speltempot. Till den anledningen kan jag lägga min motvilja mot kanonstarter och att behöva plåga mig upp tidigt på morgonen de dagar jag är ledig. Är jag ensam om att tycka så?

2 kommentarer:

  1. NEJ!!!!!!!!!!! Håller med dig till 100%. /texas

    SvaraRadera
  2. Du å ja, Texas, du å ja. De e säkert de.

    SvaraRadera