fredag 24 maj 2013

Fira från jobbet


Idag kände jag att två sammanträden på morgonen var ett alldeles lagom pensum så efter en förstärkt frukost åkte jag ut till Sveriges bästa golfklubb. För ovanlighetens skulle cyklade jag inte utan samåkte med min spelpartner Henke. Cykeln stod redan på parkeringen sedan i går kväll då jag liftat hem...  När vi skulle gå ut stod Martin där och glassade bland ett urval av klubbens damer och när vi kom tillbaka stod han (och de) fortfarande där. Har han inget jobb att sköta? Jaså, det är hans jobb?! Nice work if you can get it...



Elitlaget satt och chillade ute vid banverkstaden. Det såg också lagom soft ut (fast de påstod att de varit uppe sedan fyra eller något annat fullkomligt orimligt). Oavsett när de nu går upp om morgnarna så gör de ett bra jobb och är väl värda att sitta och ha ett improviserat grillparty i majsolen!


Efter arton hål (och en delad match) kände jag inte för att trampa hem på en gång. Damerna stod fortfarande och flirtade med Martin så jag gick in i shopen att tag och hjälpte Henke att välja putter/hjälpte LeMo att sälja en putter. Sedan såg jag Kjell* på första tee och då hängde jag på för några ytterligare hål. Kjell har en likadan bag som jag och i likhet med mig har han insett det kloka i att inte släpa på mer utrustning än vad han behöver. Just idag hade han en träklubba extra (för att testa den) och då hade han lagt ur sandwedgen. Man kan ju alltid kasta bollen ur bunkern om oturen skulle vara framme. Ofta kommer man då betydligt närmare flaggan och det är ytterst sällan man inte kommer ur bunkern på det första försöket. Jag gillar Kjells set make-up (nej, det handlar inte om smink utan om vilka klubbor man väljer att ha i sin bag. Det borde fler fundera över.) som består av en driver (med "damskaft" och offset), en metalwood för transportslag, en hybrid, en chipper, en sandwedge och en putter. Precis vad han behöver för att ta sig runt banan så en score motsvarande hans handicap. De är kluriga, tornedalingarna.


Efter 28 hål kände jag att jag behövde få något i mig innan jag cyklade hemåt. Öl är både mat och dryck, dessutom gott och törstsläckande så det fick bli en sådan. På bardisken låg meddelandet ni själva kan se på bilden här ovan. Trist (även om jag i princip tycker att man kan riva alla kiosker på golfbanor) att krögar´n ska drabbas av sådant. Dessbättre (om man kan uttrycka sig så) verkar det inte handla om golfare med rymliga (eller obefintliga) samveten utan misstanken är att det är någon/några utifrån som insett att det finns "gratis" korv och godis att hämta ute i skogen. Nå, vi får helt enkelt skippa de regelvidriga fikapauserna, spela snabbare och äta/dricka mer i klubbhusrestaurangen efter (den snabbare) ronden istället. Kanske kan rentav något positivt komma ut av denna trista historia? Låt oss hoppas det!

*Inte den ständigt glade Kjell G aka "Lädret" utan den nästan alltid glade Kjell A

1 kommentar:

  1. Vad är det för fattiga spelare som gör detta, vist vi behöver inte denna skräpmat som VARM KORV, men för tusan en kopp kaffe, för att pigga upp är aldrig fel, nej jag tror att det var bättre förr när vi la en slant till krögaren och sen skrev en lapp vad vi tog för jag tror att de som tar har inte växel och när de kommer in har de glömt.
    //Yngve Holm

    SvaraRadera