torsdag 23 maj 2013

Om Sveriges bästa golfklubbs hemsida

Håller helt med. Hemsidan ser hemsk ut och det leder såklart till minskat antal greenfee-gäster eftersom hemsidan är den viktigaste informationskällan när man letar banor på annan ort! Sen är infon om klubbens tävlingar på min golf så begränsad att man egentligen bara vet när samlingen är.. 


 Kommentaren ovan förtjänar en kommentar. För det första ska naturligtvis den/de som jobbar (ideellt) med att sköta klubbens hemsida ha cred för det arbete de lägger ned. Att hemsidan kunde vara bättre innebär att de behöver mer resurser och bidrag från oss övriga i klubben. Det händer ju intressanta saker mest hela tiden men om inte de som är direkt inblandade i dessa själva ser till att den/de som sköter hemsidan får material - information, färdig text och bilder, bilder, bilder (vem har inte en digitalkamera i mobiltelefonen som bor i fickan?) - så blir inte hemsidan roligare.

Det finns mycket information man kan hitta men då får man ofta leta och titta på flera ställen. Det gäller bland annat informationen om kommande tävlingar. Om detta beror på att man inte är klar över vems ansvaret är - hemsideredaktören eller berörd kommitté - har jag inte klart för mig men det får helt enkelt inte vara så rörigt och svårtillgängligt som det nu är. En annan sak är att sidan framstår som statisk. Det händer helt enkelt för litet. Vi är mitt inne i säsongen men den färskaste notisen under "Senaste nytt" är från den 7 maj och handlar om golfträning för förstaklassare på Grindskolan. Klickar man på restaurangens länk får man veta att restaurangen har öppnat för säsongen.

Hemsidan borde bättre spegla den verksamhet som bedrivs. En sak jag längre propagerat för är vad jag kallar virtuella prisutdelningar. De som placerat sig främst i en klubbtävling borde naturligtvis omgående hamna - brett leende och kramande sitt pris - överst på hemsidan med ett kortfattat referat av deras prestation och den trevliga tävlingen.

När det handlar om restaurangen borde naturligtvis vad som är dagens rätt framgå och fanns dessutom anrättningen återgiven på bild skulle detta säkert stimulera fler att gynna krögaren. Motsvarande gäller för i princip allt vi sysslar med i klubben. Hemsidan får helt enkelt inte se ut som digitalt förpackad myndighetsinformation från förra seklet. Hjälp till att göra den roligare!

2 kommentarer:

  1. Givetvis är det så att med begränsat engagemang och resurser är det inte helt enkelt. Men som alla vet är marknadsföring idag a och o för all form av verksamhet. Och då är, med all respekt för den som en gång utformat hemsidan, dagens hemsida ett stort problem. Jag, och jag vet många med mig, använder mig i princip enbart av hemsidor när jag letar bana tex för kompisgängets årliga Skåneresa. Kommer jag in på en sida som ser ut som vår är den banan inte längre aktuell. En klubb som inte ens lyckas ordna en vettig hemsida har sällan (med undantag för vår) en prisvärd bana att komma med.

    Hur resultatet från höstens enkät kunde bli att (om jag inte missminner mig) hemsidan var god nog som den var är för mig ett mysterium. En ny informativ och snygg hemsida är betydligt viktigare för mig än en förbättrad väg och parkering.

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med om att själva formatet känns aningen daterat (och det går ju så himla fort nuförtiden) och att man behöver bygga om/skaffa en ny plattform. Det är emellertid sekundärt. det viktigaste är innehållet och funktionaliteten. För att få en bra kvalitet på innehållet krävs antingen att man anställer ett proffs/entusiast som kan jobba mer eller mindre heltid med att producera och lägga ut material eller att man styr upp det hela så att flera i klubben bidrar och att någon/några agerar redaktör. Problemet är att det måste gå snabbt. Som det nu är läggs det ofta ut saker som redan är passé. Exakt hur man ska lösa det vet jag inte. Det är med nödvändighet komplicerat när många individer är inblandade.

    SvaraRadera