söndag 5 maj 2013

Respekt


Bilder är tacksamma att arbeta med när man sysslar med, till exempel, hemsidor. Själv får jag ofta förfrågningar från klubben om man kan använda bilder jag tagit för än det ena, än det andra. Visst, säger jag alltid, bara ni anger vem som tagit bilden. Fast det händer mera sällan. Jag tycker att det är självklart att bilder och deras upphovsmän ska behandlas med respekt. Att ange vem som tagit en bild man får använda är, för mig, självklart. En annan självklarhet är att man behandlar själva bilden med respekt. Det har man dessvärre inte gjort i exemplet ovan som är hämtat från Sveriges bästa golfklubbs hemsida. Visst är det utlagda kanslimeddelandet aktuellt, angeläget och relevant men man hade lika gärna kunna lägga ut det över hela bildytan eller någon annastans på sidan istället för att behandla bilden som ett obetydligt underlägg. Det tycker i alla fall jag. Vem som tagit bilden vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar