måndag 6 maj 2013

Handicapmygel

Det är naturligtvis en smula genant att inte ha ett exakt EGA tävlingshandicap när man sitter med i handicapkommittén så nu har jag tafgit tag i den saken. Jag har alltså, som man tydligen ska göra nuförtiden, registrerat årets två första rundor som spelats på tveksamt underlag, i hård vind, med en rostig sving och strejkande putter. Två kassaskåpssäkra höjningar och det enjklaste vore naturligtvis att strunta i det här larvet och helt enkelt höja mig 0,4 utan att behöva släpa mig runt banan...

Det här sättet att hantera handicap går på tvärs med vad jag har i ryggmärgen. När jag lärde mig det här med golf var det ju skrivet i sten att man alltid skulle registrera en sänkning och endast kunde höja sig på tävling, detta för att garantera att ingen skulle komma till start med ett för högt handicap. Det jag, av nödtvång, nu ägnar mig åt skulle då ha brännmärkts som rent mygel och så känns det fortfarande för mig att justera handicap på basis av sällskapsronder med garanterat usla resultat.

Jag anmäler mig härmed själv för granskning av handicapkommittén.

Är det, förresten, någon som har lust att ställa upp som markör för mig i kväll så hinner jag kanske klämma in en niohåls höjningsrond? I så fall återstår bara en höjning innan jag har ett giltigt tävlingshandicap till För Ros Skull...

3 kommentarer:

  1. Ja vad är meningen med livet, nog verkar det en aning meningslöst, och inte blir det mindre mygel med höjningar hur många gånger som helst.
    Nej det var bättre förr, som det så vackert heter. Sen har vi den andra skaran som aldrig på tävling går på sitt hcp, men alltid sänker sig på sälskapsronder, för att ha ett lågt hcp, för det är status bland en del???

    SvaraRadera
  2. Att vissa stoltserar med skrythandicap, dvs låga handicap som de inte kan "försvara", är ett icke-problem. Däremot är det allvarligt när någon skaffar sig en ojuste fördel genom att tävla på ett i förhållande till hans/hennes spelstyrka för högt handicap. Det gamla sättet att föra handicap var, om reglerna följdes, i detta avseeende närmast genialt. Alla sänkningar skulle obönhörligen in på kortet men höjning kunde endast ske på basis av tävlingsresultat.

    Nu verkar den indirekta rekommendationen vara att man ska registrera alla ronder man spelar och den som inte gör det hamnar i ett hopplöst läge när det drar ihop sig till tävling. Förbundet vill alltså, åtminstone är det så jag uppfattat saken, att vi alla ska vara vad som för betraktades som handicapmyglare.

    Det allra tristaste med detta är att förbundet gjort singel poängbogeys hegemoni som spelform ännu större än vad den redan var för vem har råd att slösa tid på att spela match ekller något annat som gör att de missar en höjning av sitt handicap?

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig, det gamla sättet tvingade folk att tävla om de ville förändra sitt handicap, se har vi ju dessa som bara spelar mix-tävlingar och har sina 25-30 i handicap, och gör 40-48 poäng varje gång.

    Undra vad man tänker med när man gör dessa förändringar?

    SvaraRadera