torsdag 9 maj 2013

Ett klokt beslut

När jag i morse betalade startavgiften till För Ros Skull kunde jag samtidigt förbeställa lunch till ett förmånligt pris. Hade jag kunnat räkna med att ronden skulle ta runt fyra timmar (eller i vart fall inte mer än fyra och en halv timme) så hade det varit perfekt. Nu var det emellertid så att jag sex timmar efter utsatt starttid var tvungen att vara någon annanstans än i klubbhusrestaurangen så jag vågade, helt enkelt, inte chansa. Det var klokt av mig. Som vanligt var det femtimmarstempo som gällde. I två timmar var det rätt kul att vara med men de tre föjande timmarna förbannade jag mig själv för min dumhet. Så många trevligare och roligare saker jag kunnat ägna mig åt än att stå och vänta på långsamma golfare. Nu har jag ett exakt EGA tävlingshandicap men jag kommer inte att starta i någon ytterligare tävling på Sveriges bästa (men j*vligt långsamma) golfklubb förrän man kan räkna med vettiga rondtider.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Tråkigt att det tar tid, återkommer till det, men.
    Har funderat lite över din tanke i om kiosken nån gång i april;
    ”Om vi bortser från reglerna för golfspel (som de flesta varken kan eller följer) så kunde man tänka sig att införa en regel som förbjöd folk att sätta sig ned om bakomvarande boll är inom synhåll (dvs i färd med att spela in på tians green). Har man hållit sådan fart att man fått en lucka till bakomvarande boll skulle man alltså (om man bortser från golfreglerna) få sitta ned ett litet tag men annars bara hugga en mugg kaffe med tilltugg och sedan bära med sig förtäringen.”
    Jag tycker att folk skall få sätta sig vid kiosken när helst man vill, sådant skall inte regleras. Däremot skall man inte få bryta in på banan om spelare finns på 10:an. För den boll som är på 10:ans green med avsikt att omedelbart fortsätta till 11:an gör det ingen skillnad om det kommer in en boll från 7:an eller från altanen vid kiosken. Störningen är lika, alltså samma regel för uppbrott från kiosken som vid övergång från 7:an till 11:an.
    // Thord Nordwall

    SvaraRadera
  2. Du talar, tycks det mig, om sällskapsronder (för under tävlingar är det ju knappast aktuellt att "bryta in" på elvan). Är folk ute och slår bollar i största allmänhet må de gärna sitta i timmar vid kiosken bara de släpper förbi alla som hinner i kapp dem.

    SvaraRadera
  3. Sorry om jag var otydlig och oklokt nog inte skrev att din idé var god, för det tycker jag. Mitt förslag var bara att reglera återinträdet på banan efter att bollen gjort ett längre eller kortare uppehåll i spelet, egentligen oavsett på vilket hål eftersom jag tror att det är då störningar kan uppstå, inte när någon lämnar banan.// TN

    SvaraRadera