tisdag 28 maj 2013

Rekommendation



Bära sin utrustning borde alla som kan det göra. När man bär sin bag lär man sig den hårda vägen att inte ta med mer än vad som är nödvändigt. De flesta brukar göra tvärtom. De köper en vagn och en stor bag med många och rymliga fickor. Sedan fyller de bagen. Det är den (o)vanan som gör att många uppfattar flygbolagens vanliga viktgräns för golfbagar, 15 kilo, som snålt tilltagen men vi som bär kånkar aldrig på 15 kilo. Inte mer än en gång i alla fall.

Bagar med benställning har två fördelar att väga mot den extra vikt benställningen medför. Dels behöver man inte böja sig ned när man ska ta upp bagen och dels  blir klubborna (greppen) inte lika våta när det är blött på marken som de blir om man använder en bag som man lägger ned på backen. Annars är PING MoonLite en suverän bärbag som väger en bit under kilot tom. Dessvärre har PING totalt schabblat bort hela idén med de designen genom att på årets modell ha tagit bort den uppstående bärselen som gjorde att man inte behövde böja sig ända till marken varje gång man ska lyfta upp bagen. LeMo blev så sur när han fick leverans av den nya modellen att han returnerade den.

På bilden ovan syns den förmodligen bästa bag som finns i shopen just nu. Eller fanns, för exemplaret på bilden är nu i min ägo (och ska få bo i mitt skåp på Ålands GK). Den heter Mizuno AeroLite Micro. Finns även i andra färger. Namnet antyder att den är lätt och liten. Lätt är den och försedd med en mycket bekväm och lättjusterad dubbelsele. Liten vet jag inte om jag håller med om. Den rymmer ledigt ett helset. Varför det tillverkas bagar som rymmer ett tjog klubbor begriper jag inte. En massa onödig plats gör bara att det skramlar mer. AeroLiten fungerar även bra med ett halvset eller vilket annat mindre antal klubbor man föredrar att bära med sig. Den har de vanliga fickorna. benställningen förefaller pålitlig. Alla mizunogrejor jag äger eller ägt - klubbor, skor och handskar - har varit av god kvalitet och jag litar därför på att detsamma gäller även den här bagen. Som jag rekommenderar! Och så rekommenderar jag, som sagt, fler att bära och att lätta på sin utrustning.

2 kommentarer:

  1. Hoppas du fick den billigt, efter denna fina marknadsföring.

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken ;-). Strax under tusenlappen.

    SvaraRadera