måndag 6 juni 2011

National(dag)en på Sveriges bästa golfklubb

Göran Bryntesson agerade starter och delade ut flaggor

Traditioner är fint och en av de två bra saker jag uträttade under min tid som ordförande i Sveriges bästa golfklubb var att driva igenom att vi ska spela en flaggtävling på Nationaldagen. jag är så gammal att det tar en stund för mig att komma ihåg att det heter Nationaldagen och inte (längre) Svenska Flaggans Dag. Personligen så föredrar jag Svenska Flaggans dag men så är jag också en hopplös bakåtsträvare.


Hur som helst så har den tävling som kallas Nationalen nu blivit en tradition. Själv tycker jag (som är lättroad) att det är hur kul som helst att se en massa blå-gula pappersflaggor på hålen runt klubbhuset. Särskilt kul är det om man inte är den som måste sätta ner sin flagga först.




I årets upplaga var det först vid femtonde green som några fått bita i gräset. Själv klarade jag mig ända till greenen på hål sexton.


Stilstudie av Alexandra Magnusson


De jag spelade med var desto vassare och vassast av dem var Alexandra Magnusson som lyckades skicka iväg sin boll till cirka sex meter från flaggan på det nittonde hålet. Nästan lika vass var Sarah Mared som fick stryk av Alex med knappa två meter. Det innebar att de kom  etta respektive tvåa i A-klassen.


Alex och Nisse


I B-klassen lyckades Nisse Jansson håla ut på nittonde och därmed var den saken klar. I C-klassen vann Elisabeth Haker (men hon syntes inte till när jag kom med kameran).


Göran fick hjälp av Kjelle med att samla in flaggorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar