onsdag 22 juni 2011

Vad f*n är friskisgolf?



Allvarligt talat... Leif var något nedslagen över att hans inbjudan till "Sommarfriskis-golf" hittills klingat ohörd. Min fråga var: Vad är friskisgolf? Själv förknippar jag "friskis" med svettdrivande aerobiska övningar till hög musik, ledda av någon odrägligt vältränad och klämkäck yngling/flicka. Sådant lockar mig inte längre och jag har svårt att se kopplingen till golf.


Naturligtvis så hade jag fått det hela om bakfoten. I själva verket så handlar det om golf. Närmare bestämt om instruktion i och träning av de för spelet viktigaste delmomenten. Dessutom snorbilligt!




Själv betalade jag, så sent som i går, 240 (ärligen förtjänta och hårt beskattade) kronor för en 25-minuters lektion med Martin (kanonbra!). Under dessa minuter slog jag 10-12 slag, snackade litet med Martin, lyssnade på (och försökte begripa) vad ha sa och sedan slog jag bättre wedgeslag. Definitivt värt varenda spänn! I vart fall om man vill bli bättre. För fem gånger pengarna hade jag kunnat köpa mig en ny wedge men den hade förmodligen fungerat precis lika bra (eller dåligt) som den jag köpte i fjol.

Upplägget för "friskisgolfen" kan ni se ovan (bilden är från vårens, något mer omfattande, omgång men principen är densamma). För 600 kr får man alltså (möjlighet att) delta i 15 entimmes grupplektioner/träningstillfällen. Min lektion kostade cirka en tia i minuten (och var prisvärd) Minutkostnaden för "friskisgolfen" orkar jag inte ens försöka att räkna fram (men den måste vara försumbar).

Slår man inte till på det här så är man antingen redan elitspelare eller inte intresserad av att förbättra sitt spel. Jag anmäler mig!

(Men Leif, namnet...)

1 kommentar:

  1. Många fler skulle träna med Leif eller Martin, då skulle säkert alla fula ord över dåliga slag blir minder på banan.
    Herbert

    SvaraRadera