söndag 12 juni 2011

Ytterligare rabatt

När man på senare tid hört ordet rabatt i golfsammahang så har det ofta handlat om olika slags greenfeerabatter eller snuskigt billiga medlemsformer, allt i syfte att dra in ytterligare några kronor i den tydligen krympande golfekonomin. Min uppfattning är att golfen, som en konsekvens av den osannolika utveckling sporten haft, kommit att handla för mycket om pengar och för litet om sport. Det verkar som om tillväxtsiffror och andra ekonomiska parametrar är viktigare än hur golfen faktiskt spelas. Det är inte så litet deprimerande.




Nu är det inte om någon sådan rabatt det här inlägget handlar om utan om den nya rabatt som anordnats vid entrén till klubbhusområdet. Med rosor och en massa annat fint som jag inte kan namnen på. Rosor blir man glad av att se. 




Annars så ska man vara väldigt försiktig med vad man planterar. Särskilt på en golfbana. Tanken är naturligtvis alltid god men ofta blir det fel. Själv minns jag de rosor vi från början hade intill den nya teen på ettan. Dels var det en hel del pyssel med att hålla den snygg och fri från ogräs men det värsta var att de små taggarna rätt ofta orsakade punktering på teeklipparen.  De rosorna var jag glad när jag slapp se längre (även om The Fairy är en av mina favoritsorter).




Min uppfattning i frågan är att man vid klubbhuset kan ha i stort sett vilka odlingar och arrangemang man vill, åtminstone så länge de sköts. Däremot bör det ute på banan i princip inte förekomma annat än sådant som hör hemma, dvs växer naturligt, där. Främmande arter, grävda rabatter och ditställda blomkrukor höjer, enligt min mening, inte banan. Jag tycker att sådant bara ser allmänt underligt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar