lördag 25 juni 2011

Blodprovet (vad var det jag sa?)


Man måste fråga sig: Att slå bort fyra premiumbollar och vinna sex Pinnacle (med klubbmärket), är det en rimlig utdelning? Svaret är ja, obetingat ja. Det är (bland annat) därför jag ser så nöjd ut på bilden ovan (och tack, Björn, för att du skötte kameran!).


Man ska akta sig för att vara tvärsäker. Framförallt så ska man akta sig för att göra tvärsäkra uttalanden om hur något ska komma att bli i en osäker framtid. Det gäller i livet i allmänhet och i golfen i synnerhet. Därför, och för att jag är en i grunden ödmjuk person, har jag aktat mig noga för att ställa ut några säkra prognoser i min blogg. Såvitt jag kan påminna mig så har jag bara (tvärsäkert) lovat två (2) saker (och ni kan ju bläddra bland inläggen för att kolla att jag minns rätt), nämligen (1) att greenerna skulle vara bra senast till midsommar (vad var det jag sa?) och (2) att lag Birgitta Lund skulle vinna Blodprovet (vad var det jag sa?).


En annan sak man ska akta sig för är att säga "vad var det jag sa", så det ska jag sluta med. Det är lätt hänt att man blir ansedd som dryg om man säger så (precis som man riskerar att anses som dryg om man säger att man ska vinna en tävling innan den ens har börjat). Till mitt försvar kan jag bara säga att jag förr var något av en besserwisser men att jag vet bättre nu.


Scramble är en spelform som många rynkar på näsan åt (fast det är minst lika många som gillar den skarpt). Själv tycker jag om lagspel och just scramble är en sällsynt intressant form av lagspel. Det är märkligt hur man kan tussa ihop några väldigt olika spelare och få ett resultat som är bättre än summan av delarna (om ni förstår hur jag menar). En faktor är naturligtvis att man inte behöver bekymra sig om sin egen score (och hur den förhåller sig till ens handicap). En annan faktor är att man, utifrån förutsättningarna, kan (eller inte kan) hitta ett fungerande upplägg för spelet. Allt som i slutänden räknas är ju lagets score. Just det lyckades jag, Birgitta, Camilla och Johan 100%-igt med i dag. Tack, lagkamrater!


Ska man vara petnoga (eller gnugga in det, vilket man också bör akta sig för) så hissade jag varningsflagg för thurbanlaget och de kom tvåa...


Nu blir det inga fler tvärsäkra förutsägelser på ett tag. Man vill ju inte bli betraktad som en dryg en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar