söndag 12 juni 2011

Cykla mera!

När jag i dag, sent på eftermiddagen, parkerade mitt åkdon (och vet ni att Sveriges bästa golfklubb har ett rejält tilltaget cykelställ som dessutom är placerat så att det egentligen bara är klubbens ordförande, pro och några andra dignitärer som har finare platser?) så var det en väldigt ensam cykel i ett hav av bilar. Bryr ni er överhuvudtaget om det där med miljö, luftföroreningar och växthuseffekt? Eller tror ni att det bara är båg? Själv tror jag mer på båge.


De senaste fem gångerna jag tagit mig ut till klubben så har jag använt cykel tre och bil två. De två gångerna jag tog bilen hade jag sällskap av Lukas. Detta nämner jag (1) därför att, om man nu tar bilen, det är dubbelt så bra (eller i vart fall hälften så illa) om man är två i samma bil och (2) därför att jag annars hade hojat.


Förresten så måste jag göra ett tillägg till mitt inlägg om den bästa bärbagen. Jag hade nämligen den över axeln bär jag cyklade ut och den är inte den bästa cykelbagen. Tyvärr. Ska man cykla med bag så är definitivt en dubbelsele att föredra.


När jag spelat mina nio hål såg jag två cyklar till! Alla tiders! Även om det naturligtvis kan vara kroggäster snarare än golfspelare som trampat ut så är det alldeles lysande! 


Det är golfarnas resor till och från banorna som svarar för den absolut största delen av golfens miljöpåverkan. Även om man bortser från alla flygresor till fjärran banor så är utsläppen från våra katalytiskt renade bilar en större faktor än utsläppen från alla klippare och andra maskiner och de gif... bekämpningsmedel som används för att vi ska slippa naturliga imperfektioner på våra spelytor. Kan man, genom samåkning eller alternativa färdmedel, minska sina utsläpp gör man en god gärning. Att cykla gör en dessutom gott. Jag tycker att Sveriges bästa golfklubb kan göra en insats här. 


Det snackas mycket om miljöcertifiering men då handlar det mest om relativa bisaker som hur man sköter banan. Kunde vi få fler att oftare ta cykeln till klubben (eller genom samåkning få färre bilar på parkeringen utan att minska antalet spelade ronder) så skulle vi göra en större insats för vår planet än vad vi kan göra genom att låta får snarare än bensin- eller dieseldrivna maskiner klippa våra banor. Här finns en verklig potential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar