fredag 7 juni 2013

Stöddiga bitar


Cykelsektionen - i vart fall mitt eget cyklande till och från Sveriges bästa golfklubb - firar nu tvåårsjubileum! Jag firade detta genom att trampa ut till klubben med förevändningen att leverera den pensionerade bloggkameran till Lasse som helt apropå  lade in ett anbud i går när vi träffades.



När jag på hemvägen cyklade över bron över vattendraget från Gillfjärden till Norrtäljeviken såg jag i ögonvrån något som fick mig att bromsa, vända om och ta upp kameran (inte samma). Det var alldeles fullt av (grov) lekande id (?). En helt oväntad naturupplevelse som alla bilåkare missar.

6 kommentarer:

  1. Hej kan man äta ID?

    //Yngve

    SvaraRadera
  2. Den är inte giftig. Vad som är gott är en smakfråga. Idbullar (gotländsk husmanskost) är smarriga. Man mal ner bla fläsk i färsen. Iden är också, i större storlekar, en stridbar sportfisk.

    SvaraRadera


  3. Idbullar

    1 id (ca 1,5 kg) fjällas, sköljs och förvälls (ca 5 min i lättsaltat vatten). Ryggbenet skärs ut och fiskköttet mals.

    I kg idfärs
    5-6 hg malet fläskkött
    1 hg malen kokt potatis (eller 1,5 dl skorpbröd blötlagd i 2-3 dl mjölk eller fiskspad 10 min)
    1-2 ägg
    salt
    vitpeppar
    ingefära

    Formas till platta biffar och steks i smör. Serveras med kokt potatis och sötsur sås.

    Källa: "Mat och måltidsseder på Gotland" av Kurt Genrup m.fl.

    SvaraRadera
  4. Tack Herman!

    Detta skall jag prova om jag får en ID på kroken.

    //Yngve

    SvaraRadera
  5. Fiskfärs är en underskattad sak. På restaurangen på Ålands Gk serverar de de mest gudomliga gäddqueneller. Lägger man ned litet omsorg så kan även de fiskar dagens konsumenter rynkar på näsan åt förvandlas till delikatesser. Det tar bara litet tid. men tid verkar ju medlemmarna i Sveriges långsammaste golfklubb ha närmast obegränsat av. Kunde de korta rondtiderna med en timme så skulle de kunna uträtta underverk i köket...

    SvaraRadera
  6. Sprang på en sk matberedare till kraftigt nedsatt pris och slog till på studs. Den slanten kommer jag snabbt att spara in på att kunna göra färs av egenhändigt fångad fisk såsom gädda och id. Att äta mer av den varan kommer jag antagligen att, miljögifterna till trots (och de finns dessvärre i det mesta vi får i oss), må bra av. Hoppas att framåt hösten kunna lägga ut egenhändigt förbättrade recept. Nu är frågan om man ska ställa undan klubborna och istället gå och fiska? Det går ju ändå så förbenat lusigt på banorna nu under sommaren.

    SvaraRadera