måndag 22 april 2013

Talka?


Nej, det är inte talk utan kalk som sprids över greenerna. Eller kalcium. Sak samma. Men rubriken är inget tryckfel. Talka är, lärde jag mig nyligen, det finlandssvenska ordet (och jag skulle kunna sätta en trepack ProV1:or på att det ursprungligen är finskt), för vad vi kallar städdag.


För det har, trots den grinigt ihållande kylan, hänt väldigt mycket ute på banorna på bara en vecka. Som det nu ser ut är alltså min gissning att det programenligt blir talka i helgen.


På affischen kan man se att Städscramblen är inställd. Jag antar att det beror på att den kolliderar med vårmötet. Dessutom är det osannolikt att niohålsbanan blir framkomlig tills på lördag.


2 kommentarer:

  1. De vackert, men gud vad blött, jag tror att du tänker på ordet talko som betyder att grannar kommer och hjälper till med t ex bygget och får mat och dricka.

    SvaraRadera
  2. Mjs, talka är nog vad de säger. I vart fall såg mailet från min finska hemmaklubb ut så här:

    Hej alla medlemmar!

    Talka
    Talka för alla medlemmar har vi nu på lördag 20 april kl. 10.00 ute på golfbanan. Vi samlas utanför kansliet. När vi har arbetat klart så bjuder vi på grillad korv med tillbehör samt dryck i restaurangen. Vi behöver hjälp med att släpa ris. Bland alla som deltar i talkan lottar vi ut några fina priser som vi delar ut på vårmötet. Kom ihåg att anmäla er på plats.

    Fast Sara säger att det nog heter talko på finska. Fast vad vet jag?

    SvaraRadera