söndag 15 maj 2011

Information om restaurangens öppettider

Apropå att det inte finns någon information på hemsidan om restaurangens öppettider så fick jag, när jag i ett tidigare inlägg nämnde saken, påpekat för mig att det varit dåligt med relevant information om restaurangen på hemsidan även tidigare. Det är möjligt, men även om så är fallet så är det väl inget skäl till att inte lägga ut öppettiderna nu? Såvida det inte är en principsak eller informationen är topphemlig.


Faktum är att jag blev något förbryllad när jag verkligen letade i klubbhuset efter en liten skylt eller lapp eller någonting som angav när restaurangen är öppen men inte fann någon! Jag frågade några andra medlemmar men de hade heller inte sett någon skylt och visste inte när restaurangen öppnar eller stänger. Dessbättre var den just då öppen så jag klev helt enkelt in och frågade de trevliga damen bakom disken om saken. Hon drog litet på det men förklarade sedan att man öppnar någon gång på förmiddagen, klockan tio eller elva eller någonstans däremellan och stänger vid åttatiden. Eller sju. Beroende på vädret och hur mycket folk det är. Möjligen ännu tidigare.


Så nu vet jag och nu vet även ni som läser min blogg. Strängt taget är det, nu när jag fått klart för mig vilka öppettider som gäller, mer begripligt att informationen inte lagts ut på hemsidan (liksom att man inte gjort någon skylt). Det är öppet när det är öppet, helt enkelt, och man har ju en flagga som det står öppet på. Litet laid-back, utländskt och charmigt, typ. Inga bestämda tider. Chilla, du svälter inte ihjäl. Relaxa, du är på Sveriges bästa golfklubb. Snart får du kanske kaffe.


Med att restaurangen är öppen menade damen att mat serveras. Kaffe (och, antar jag, mackor) går att få även innan själva köket öppnat under förutsättning att någon kommit och sparkat igång kaffebryggaren. I kiosken kan man numera (åter) få kaffe (och övriga kioskvaror) vid alla tider då spel bedrivs på banan.


Så här skulle en skylt om öppettiderna kunna se ut (det är OK med mig om ni printar och klipper ut den):


RESTAURANGENS ÖPPETTIDER

FRÅN CA KL 10-11 TILL CA 19-20

Personligen tycker jag att det är rätt bra när man besöker en golfklubb (och det gäller inte bara Sveriges bästa golfklubb) att veta mellan vilka tider man säkert kan räkna med att restaurangen är öppen. Sedan kan öppettiderna vara i princip vilka som helst. Vet man så kan man planera och anpassa sig. Å andra sidan så innebär ju en skylt en, åtminstone moralisk, förpliktelse att verkligen hålla öppet när man lovat.


Några gånger har jag, när jag varit ute och rest, planerat efter angivna tider och alltså räknat med att kunna äta en bit mat innan jag startar (den ibland långa) resan hem men mötts av en stängd dörr eftersom krögaren ifråga inte ansett det vara lönt att hålla öppet ens till utsatt tid. De gångerna har jag blivit tvärsur (och dyrt och heligt svurit att aldrig mer sätta min fot på sk*tklubben ifråga). Så när man tänker efter är det kanske vettigt (särskilt om man inte har några fasta öppettider) att inte lägga ut någon information (eller sätta upp någon skylt)?


Nå, de ovan angivna öppettiderna är helt OK. Visst kunde man önska att det fanns kaffe i klubbhuset alla tider det är öppet men det är på intet sätt livsavgörande. Lunch och middag på normala tider kan man alltid räkna med att bli serverad på Sveriges bästa golfklubb. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar