måndag 26 augusti 2013

Sveriges bästa golfklubb behöver en ny ordförande!

I brist på fräscha bilder kastar bloggen nu ut brandfacklor. DEN HÄR KLUBBEN BEHÖVER EN NY ORDFÖRANDE!  Vi kan inte ha kvar Brynte längre. Det måste, helt enkelt, bli en ändring på den punkten. Vem som helst, men inte han. Inte ett år till! Så är det bara. Vi kan bara inte fortsätta på det här viset. Nu får det vara nog!

Tror du att du själv skulle bli en bra ordförande (eller, för den delen, kunna tänka dig att sitta med i styrelsen) så kontakta oss i valberedningen (vi är jag och Anders Lijsing). Det går bra att vara anonym, höll jag på att skriva, men det gör det förstås inte. Det är tvärtom namn vi behöver.

Och om någon nu till äventyrs undrar varför vi inte kan fortsätta med Brynte som ordförande så är det helt enkelt han själv som, i god demokratisk ordning, bestämt det. Han tycker att han gjort vad som rimligen kan krävas av honom och vill kanske få tid att spela golf eller något. Vad vet jag?

12 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo att det är dags att byta ordförande. Dessvärre är det väl så att de som kan tänkas ta denna så viktiga post inte har tid eller lust. Ett viktigt och kanske påverkbart argument är den lön Ordf. lyfter på ca. 20000 kr netto/mån tillsammans med andra förmåner som fritt medlemskap, ersättning för bilresor, traktamente mm tillsammans med och fritt spel på de flesta banor i Sverige. Vem vet detta kanske kan prioritera ev. ställningstagande. Mitt förslag nu som då jag satt som valberedningens ordf. är Björn "Wicksell" en person med stor föreningsvana som säkert skulle bidra till att Sveriges bästa golfklubb blev ännu bättre.
    Med vänlig hälsning/Steve Karlsson

    SvaraRadera
  2. Tack, Steve! Det vore jättebra om alla ni andra som har förslag lämnade dem till oss i valberedningen. Gärna i form av kommentarer till det här blogginlägget men annars går det bra att ringa mig eller Anders Lijsing.

    SvaraRadera
  3. Nu får det vara nog! (Citat)
    Som både Herman och Steve påpekar behöver klubben en ny ordförande. Orsaken till det är inte, om jag förstått Göran rätt, att han tänkt sitta nere vid ån och mata änder om dagarna, utan han vill kunna lägga allt krut på uppgiften som klubbchef och VD i driftbolaget. Anledningen att Sveriges bästa golfklubb har kunnat utvecklas till en av de ledande i distriktet är inte att det stigit upp en stjärna i öster och det skett ett under (senast det hände föddes Jesus) inte heller något trolleri. Det är helt enkelt en följd av hårt arbete bland styrelser och kommittéer som gett resultat.
    Det kräver att en ny ordf. är beredd at kavla upp ärmarna och jobba hårt med de uppgifter som hamnar på hans bord.
    Att då locka med höga arvoden och andra förmåner kan, som jag ser det, få helt fel personer att bli intresserade av uppdraget. (Hela styrelsen i Roslagens GK Norrtälje inkl. ordföranden arbetar helt utan arvode och har inte milersättning till möten.)
    Björn WIEZELL kan, trots sviktande hälsa, vara en möjlig kandidat till posten som ordförande
    M.v.h.
    Bengt Näslund
    En av många styrelse/kommitté och torsdagsjobbare.

    SvaraRadera
  4. Vad kul att det blev litet diskussion! Det är ju själva livsluften för en demokratisk förening. Mera sånt! Och så märker man ju att det är en viss stil på debattörerna som ju uppträder under sina riktiga namn. Fast det kanske bara beror på att det handlar om gamla stötar?

    Hur som helst så var det et bra klargörande som kom från Bengt, att de som arbetar i klubben inte arvoderas. Det tycker jag är helt riktigt (och det alldeles bortsett från alla skattemässiga och andra problem en "arvodeskultur" skapar). När jag en gång (för mycket, mycket länge sedan) råkade bli ordförande för klubben var det första jag gjorde att avskaffa den smygarvodering i form av avgiftsbefrielse som då praktiserades.

    Det är, tycker jag, närmast ett anständighetskrav att man som medlem i en sådan här fin klubb ställer upp när man kan och det utan några som helst anspråk på ersättning eller materiella förmåner. Men så är jag också (men blir det med tiden) en gammal stöt...

    Nå, nu när det strax är dags att göra rent klubborna, städa ur bagen och ställa undan utrustningen för säsongen så kan vi väl, till mans (och kvinns!) fundera över vad vi kan bidra med? Det finns alltid jobb som behöver göras, inte bara i styrelser och kommittéer. Klubben behöver alltid tävlingsledare och banvärdar. Och praktiskt arbete finns det övernog av. Anmäl Dig till torsdagsgänget om du har möjlighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer i "Nu får det vara nog" debatten,


      KLUBBCHEFEN GILLAR SNUSK








      -uddar (s.k. portionssnuspåsar) slängs i papperskorgarna istället för på Tees.

      Detta skrivsätt används av teknologerna vid KTH:s Qvarnevaler i deras tidning BLANDAREN.
      Ett sätt att dra till sig fler läsare som passar vid dessa tillfällen men enligt mitt tycke inte vid en så viktig fråga som att få fram en ordförande kandidat till klubben.

      Då mitt inlägg överstiger 4000 tecken har jag varit tvungen attb dela upp det på två sidor.

      Under 2012 blev undertecknad, Ulla Lennertun och Lasse Schörling tillfrågade att bilda en arbetsgrupp föt att ta fram ett förslag till arbetsordning för klubbchefen.
      Även kostnadsaspekterna skulle beaktas.

      Med stöd av Golfförbundets rekommendationer/mallar/förslag till "Arbetsordning klubbchef" samt våra kontakter med andra klubbar kom vi fram till ett förslag.

      Detta presenterades för klubben och efter mindre justeringar "antogs" den och följs i stort i dagens läge.

      När vi nu söker een ny ordförande för golfklubben skall vi ha i minnet att vi har en klubbchef med gällande arbetsordning samt en VD för Golf AB:et.

      Inläggget om att värva en ordförande medelst en nettolön på 20.000 kronor anser jag vara oseriöst.
      Förslagsställaren, om han nu menar allvar, bör beakta att 20 tusen "rent" innebär en kostnad för klubben på i det närmaste 50.000 kronor. (Nettolön, skatt, sociala avgifter, semesterersättning, försäkringar, tjänstepension,mobil, dator, utbildningar osv osv)

      En ordförandes arbetsuppgifter är således, tack vara att klubbchefsfunktionen finns, "bara att leda styrelsemöten, vara föredragande i vissa frågor på stämmor, vara ansiktet - tillsammans med klubbchefen -utåt mot sponsorer och andra kontaktytor. Vidare skall han vara lyhörd för medlemmarnas synpunkter och förslag för utveckling och förbättringar av klubbens olika verksamheter. Givetvis även själv tänka till och komma med egna förslag till förändringar.

      Vid styrelsemöten är det således klubbchefen som är föredragande och ansvarig för den löpande verksamheten, personalfrågor samt förslag tuill förändringar av verksamhet och redovisa förslag till större inköp/investeringar. Klubbchefen skall även ha en limit upp till ett belopp enligt styrelsens beslut som han kan göra inköp/beställningar för utan att belasta ordföranden i varje enskilt fall.

      Lars.Gunnar Börjesson
      Förtsättning följer

      Radera
    2. Fortsättning Nu får det vara nog debatten.

      Med stöd av detta anser jag ordföranden inte skall ha lön/arvode på den föreslagna nivån.

      Idag finns beslut om att styrelsen inte skall ha någon ersättning över huvud taget.

      Däremot anser jag att någon form av förmåner (fringisar) som inte kostar klubben något i reda pengar, skall utgå till ordföranden. Även kassör och sekreterare, beroende på arbetsinsatser, borde kunna innefattas av någon form av ersättning i likhet med ordföranden.

      Jag anser att de som ställer upp för klubben på dessa poster på något sätt skall premieras då de ju avsätter tid för klubbens och medlemmarnas bästa. Insatser som övriga medlemmar inte gör.

      Ideellt arbete kan jämställas med hobbyarbete, medan insatser som på något sätt premieras kan krävas bli utfört på ett mer professionellt och ansvarsfullt sätt.

      Av tidigare inlägg framgår att fringisar tidigare använts för styrelser. Vad jag fattar var dessa förmåner inte klart formulerade till storlek och omfattning. I det nuvarande förslaget skall det tydligt i styrelsebeslut framgå omfattningen och till vilka som premieringen skall utgå.

      Presumtiva spekulanter till uppdraget som ordförande kan eventuellt skrämmas av att nuvarande ordförandens "ständiga" närvaro och alla arbetsuppgifter han utför kan komma att innebär en alltför stor arbetsbelastning.

      Betänk då att det mesta av vad han utför är i egenskap av arvoderad klubbchef och inte ordförande.

      Dessa detaljer bör valberedningen tydligt framföra för de personer som uppvaktas för en kandidatur till ordförandeposten.

      Då jag som magiker mest jobbar med Mental Magic, vilket innebär att göra förutsägelser, påverka beslut och beteenden samt läsa andras tankar, ser jag framför mig en lösning med en "normal" ordförande i klubbens ledning som nyttjar en redan väl fungerande organisation utan att själv behöva lägga ner så mycket tid att uppdraget känns belastande.
      Återigen får uppdraget inte innebära en "oskälg" kostnad för klubben.

      Lars-Gunnar Börjesson

      Radera
  5. Kjell-Arne Persson20 september 2013 kl. 19:27

    Bra rutet LG

    SvaraRadera
  6. Brynte borde naturligtvis ta sitt ansvar. Pipa är vad en respektabel klubbchef röker.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LJBgEofQY1M Det är allt jag har att säga i den här saken. Snuskuddar?! På en golfklubb?

    SvaraRadera
  7. Att sedan inte alla har humor eller förstår skämt är naturligtvis något man får leva med. Tycker man att valet av ny ordförande i en golfklubb är en så oerhört viktig fråga att den inte tål någon som helst skämtsamhet tar man nog fel saker på alltför stort allvar. Jag skriver för läsare som gillar att läsa det jag skriver. Ni andra kan väl skriva insändare istället?

    SvaraRadera
  8. Nu får det vara nog med "Nu får det vara nog"
    I Herrmans blogg den 19/9 skriver han ....kul med diskussion! ...själva livslusten i en demokratisk förening.
    När han sedan möts av bloggare som har annan uppfattning än han själv så skriver han i blogg den 21/9 ..alla inte har humor... Jag skriver för läsare som gillar att läsa det jag skriver.
    Ni andra kan skriva insändare iställe SICK!
    Ursäkta Herrman men jag anser att klubbens inre angelägenheter bör lösas inom "familjen" och inte skrivas insändare till Norrtälje tidning, Min Golf,Expressen eller liknande.
    Du måste väl ändå tåla att andra stötar har uppfattningar som strider mot dina tankar och inte förbjuda dem att debatttera.
    Av mail och SMS att döma så är jag inte helt fel ute i vissa delar mitt tidigare inlägg - jag tillmäts t.o.m. besitta humor.
    (Fick även ett MMS med fyra klassiska Blandarenlöp i facsimil. Kul)
    Med viss erfarenhet av styrelse- och valberedningsarbete på både nationell och internationell nivå vill jag avsluta med ett råd till valberedningen.
    Gå inte ut och säga till presumtiva ordförandekandidater att Göran vill hoppa av ordförandeposten för att få mer tid till golfspel.
    Argumentet kan nog ha viss skärmseleffekt.

    Lycka till med ditt ansvarsfulla värv

    hälsar stöten och klubbkamraten

    Lars-Gunnar Börjesson
    lgborjesson@telia.com

    SvaraRadera
  9. @L-G: Visst accepterar jag att det finns stötar som tycker annorlunda än vad jag gör och som tycker att jag borde skriva annorlunda (eller inte alls om vissa saker) men det betyder inte att jag gör dem till viljes. Jag är litet främmande inför den "locket på-kultur" och det "hålla saker inom familjen-tänk" som vissa av dessa stötar verkar ha fastnat i. Sedan begriper jag inte riktigt det där med skrämseleffekten. Menar du på fullt allvar att vi ska försöka rekrytera kandidater som inte inser att uppdraget är tidskrävande? Det tycker jag, med förlov sagt, vore en tveksam idé. utöver att kunna skämta om saker så tror jag på öppen- och ärlighet och min erfarenhet är att ordförandeskapet i Sveriges bästa golfklubb, om man ska sköta det på ett rimligt sätt, går ut över ens eget golfande. De år jag var ordförande spelade jag mindre golf än vad jag gjort tidigare och mitt handicap steg stadigt och jag inbillar mig att Göran kan relatera till den erfarenheten. Den bidrar i alla fall till min respekt för honom.

    SvaraRadera