onsdag 4 maj 2011

Onsdaxpremiär - dramatik vid första tee!


Vilken som är klubbens största tävling kan diskuteras, men hur man än vrider och vänder på saken så ligger nog Onsdax bra till för att göra anspråk på tätplatsen. Även om det kanske vore en överdrift att säga att många av klubbens medlemmar lever för Onsdax så är det absolut sant att de lever upp när Onsdax väl drar igång.


Exakt hur länge Onsdax stått på tävlingsprogrammet för Sveriges bästa golfklubb vet jag, på rak arm, inte. Detaljerna har förändrats något över åren men grundformatet består. Det handlar om singel slagtävling  (eller om det möjligen är slaggolf i någon klass?). Man går ut med valfri markör på tid man själv bokat. Ronden ska föranmälas och det signerade scorekortet läggs i en låda i klubbhusentrén. Egentligen borde reglerna för Onsdax finnas på klubbens hemsida men jag kan inte hitta dem. Nå, man spelar alltså på onsdagar och i slutet av säsongen är det, för alla som kvalificerat sig, ett slutspel. Dessutom brukar det vara en rad sidotävlingar typ birdieliga mm.




I morse var det alltså dags för årets premiär och på bilderna ovan ser ni daggpatrullen. Mats Jonsson och hans polare var alltså snabbast ut och snuvade därmed Kjell Gustavsson och hans annars så sjukt morgonpigga gäng på att bli först i spåret.




Kjelle, som är en stor sportsman, försökte naturligtvis att hålla god min och skoja bort saken men, ja, ni kan ju se själva ungefär hur road han var när han från första tee kunde se ryggarna på premiärbollen. Dock bet han ihop och kom av tee på ett bra sätt.






Personligen spelar jag hellre på eftermiddagar och kvällar än tidigt på morgonen. Det passar min biorytm bättre. Fast just idag kan det mycket väl vara så att de som går ut tidigt har dragit en vinstlott. I vart fall så lovade SMHI (enligt vad jag hörde på bilradion när jag åkte hem för att äta frukost och posta det här inlägget) snö och regn senare under dagen i östersjölandskapen (och dit räknas väl Roslagen?).


Visserligen brukar jag delta i VinterTourens tävlingar men snö i maj? Nej, det blir inget onsdaxtävlande för mig idag. För en gångs skull känns det helt OK att jobbet lägger hinder i vägen. Det är bara att önska grabbarna som är ute på banan lycka till. De såg i alla fall ut att vara klädda enligt väderprognosen.


Det börjar kännas som om golfsäsongen är på G.

1 kommentar:

  1. Kjelle hade synpunkter på bilden av honom ovan. Ändå så hade jag varit snäll och valt bort den där han visade tänderna (och morrade)...

    SvaraRadera