söndag 15 maj 2011

Välkommen till Roslagen!

Välkommen till Roslagen var namnet på den scrambletävling som spelades idag. Tanken var, om jag förstått saken rätt, att nya medlemmar i klubben skulle hälsas välkomna, får litet information, träffa varandra och andra medlemmar och så spela en liten tävling. Allt detta ska ha framgått av mail som tydligen skickats till mig men jag har haft så mycket på jobbet de sista veckorna att det är rätt många mail jag inte läst (eftersom jag ju måste hinna spela golf och blogga också).


Vädret var som vanligt näst intill perfekt för golfspel. Ett lätt regn gjorde att bollen inte flög så vansinnigt långt och gjorde det även lättare att få stopp på den när den landade. Jag tror att nästan alla tyckte så.




Innan vi gick ut så bjöd Sveriges bästa golfklubb på kaffe och macka. Att det var så framgick antagligen också av mitt olästa mail men nu fick jag det klart för mig när jag satt och avnjöt den kopp jag tillhandlat mig samtidigt som jag köpte ett häfte med lunchkuponger (10 st för 800:-). När vi spelat färdigt så chansade jag på att lunchen inte ingick och betalade den med en av dessa kuponger.




Vi fick också, innan det var dags att spel golf, höra ett jättelångt anförande av Göran "Brynte" Bryntesson (vår ordförande). Trots att han gick igenom hela budgeten, organisationsplanen, presenterade alla klubbens funktionärer och mycket annat så hann han även ge bloggen en känga. Det kändes bra. Till slut så kom han på att han nog måste gå ut och göra rent sin boll som han hade spelat 852 hål (eller något sådant) med så då lämnade han över ordet till Kjelle som drog lottningen. En särskilt finess var, om jag förstod honom rätt, att man lagt ut en annorlunda lottning på nätet. Förmodligen fanns det en koppling här med Bryntes påstående att inte allt som står i bloggen är sant och ville man visa att man inte kan lita på allt man läser på nätet? Eller så berodde det på något helt annat.




Några nya medlemmar som dessutom är nya golfare valde att inte delta i tävlingen men de så glada och nöjda ut ändå. Med fikat och Bryntes tal eller bara över att få komma ut på klubben. Litet synd ändå att de inte var med eftersom ju scramble är en spelform där man utan problem kan gå på eller under par trots att man är nybörjare.




Många värmde upp och förberedde sig seriöst inför den viktiga tävlingsronden. Själv gick jag runt och irriterade folk med min kamera. Det är jobbigt nog att ta sig runt och gäller att hushålla med de krafter man har. Slå brukar man alltid får göra tillräckligt mycket när det hela väl har börjat.




Själv gillar jag scramble. Det är en spelform som har bland annat den fördelen att man sällan behöver ta hand om sina dåliga slag. Dessutom brukar jag ofta vinna, vilket är trevligt. Man skulle kunna tro att det mest är tur men enligt Brynte är det inte alls på det viset. Han säger att resultatet i golf beror på skicklighet eller otur och otur kan det ju knappast vara att man vinner.


Det var skickligt lottat idag så jag fick väldigt bra och trevliga spelkamrater. Förutom Brynte och  jag så var vi Peter och Arne. Om vi vann vet jag inte men vi gjorde i alla fall ett klart godkänt resultat och framförallt så hade vi kul (och det är ju, när allt kommer omkring, därför man spelar). Den enda egentliga motgång vi råkade ut för var att Göran blev av med sin boll (men det tog han förhållandevis bra).


Tretton hål kändes rätt lagom. Själv skulle jag gärna se fler niohålstävlingar på programmet. Nu hade jag i alla fall tid att sätta mig ned och prata litet med mina lagkamrater och äta en bit trots att jag egentligen hade ganska bråttom. Vill vi få mer aktivitet i och kring klubbhuset i samband med tävlingar (och annat spel) måste rondtiderna kortas eller (som idag) ronderna göras kortare.


Välkomna till Roslagen, Peter och Arne och alla ni andra nya medlemmar! Välkomna till Sveriges bästa golfklubb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar