söndag 15 maj 2011

Leif Modins nya svingstudio



Jag minns fortfarande med fasa min första sk videolektion. När Peter (Darnell) visade mig videoinspelningen av den sving jag själv just utfört rasade alla mina illusioner om att jag kunde spela golf. Det såg avskyvärt ut! Hela den resten av den säsongen var jag djupt nedstämd och funderade allvarligt på att sälja klubborna och ägna m in tid åt något vettigt. Eller i vart fall åt något jag inte lika uppenbart saknade alla förutsättningar för.


Nå, jag härdade ut, hämtade mig och nu - åtskilliga år senare - använder jag själv närmast rutinmässigt en digitalkamera när jag och Lukas tränar. Även om verkligheten inte alltid är vacker så är det bättre att faktiskt veta vad man gör än att leva i en fantasivärld. I vart fall om man vill bli bättre på att spela golf.


Videolektioner var alltså hett för en tio-femton år sedan men nu, när man kan göra videoupptegningar med an vanlig mobiltelefon, är de vardagsmat. Den tekniska utvecklingen har gått framåt och nu kan man mäta - exakt - alla relevanta variabler när du slår ett golfslag. Det kan vara en stor hjälp såväl när man ska prova ut nya eller anpassa befintliga klubbor som när man ska fin slipa sin egen teknik. Och ännu bättre: Den modernaste utrustningen finns nu att tillgå på Sveriges bästa golfklubb!


Själv är jag sugen på att prova men det kanske, som man brukar säga, skulle bli mer information än vad jag behöver. Ungefär som den där första videolektionen. Några illusioner vill man ju, trots allt, ha kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar