söndag 29 maj 2011

Leva farligt


Att bli träffad av en boll är en av de (relativt få) skaderiskerna inom golfen. Det kan göra ont att få en boll på sig och det kan även vara farligt. I sällsynta fall kan man förlora synen på ett öga eller till och med dö. Därför måste man som golfare alltid vara uppmärksam. Uppmärksam på hur man slår men också på vad som händer runt omkring en när man själv inte slår.


Klubbor är farligare än bollar och det är betydligt farligare att stå och vifta med en klubba när andra är i närheten eller att komma nära någon som håller på och provsvinga eller slå. Annars är nog blixten det som är farligast på en golfbana. Därför spelar man aldrig i åska.


Vanligast är att man skadar sig när man halkar och faller. Det är sällan man ådarar sig några livshotande skador när man halkar omkull men det krävs inte mycket otur för att man ska stuka eller bryta någonting så att golfsäsongen är spolierad och för många av oss är det illa nog.




Mellan femtonde hålets green och sextonde hålets tee har klubben satt upp ett skyddsnät, uppenbarligen för att folk som står under eken inte ska träffas av bollar. För mig är det något oklart om det är sneda utslag från femtonde tee eller klackade utslag från sextonde tee nätet ska avvärja. Står man på rätt sida så fungerar det antagligen men har man, vilket ju är problemet, blivit stående under eken därför att det står ett parti på sextonde tee hamnar man i en slags korseld och då skulle jag i alla fall stå så att jag slapp träffas av en sned drive från sextonde tee (eftersom jag inte skulle ha någon chans att ducka för en sådan om olyckan var framme och då jag litar på att den som slår ett toksnett utslag från femton ropar "FORE!".


Någon perfekt lösning är alltså (enligt min uppfattning) inte nätet. Dessutom är det, liksom alla liknande anordningar, fult. Fick jag bestämma så skulle man istället dra en stig upp i skogen bakom femtonde green och bort till sextonde tee.




Området kring femtonde hålets green är det farligaste på banan. Den förmodligen största faran är långa och hookade utslag från fjortonde tee som ofta landar i närheten av greenen. Precis där man ofta gåt och letar i gräset om man pullat sitt utslag från femtonde tee. Jag har också varit med om att utslag från artonde (!) tee landat på femtons green. Det går inte att bygga bort alla dessa faror. Det bästa skyddet är uppmärksamhet och att man verkligen ropar (inte viskar!) "FORE!" när man är sned.


En ruggig sak upptäckte jag under gårdagens banvandring. Någon (förhoppningsvis ingen av klubbens anställda) hade placerat två soffor så att de stod framför teekloten på artonde tee. En rikoschett från gjutjärnsfundamentet skulle kunna knocka en spelare innan han hunnit svinga färdigt. Fullkomligt huvudlöst att ställa sådana saker i skottlinjen. Överhuvudtaget tycker jag att flyttbara bänkar/soffor är ett problem eftersom spelare flyttar runt dem hej vilt. Ibland står sofforna på själva teeytan. Man vill inte gärna tro att det är golfare som gör sådant.


Sedan tycker jag att det är en aning kul att man är så säkerhetsorienterad att man bygger nät samtidigt som man har spikförbud. Den enskilt mest effektiva skadeförebyggande åtgärden vore att tillåta - eller påbjuda - riktiga spikar när det här halt ute. Talesättet om mygg och kameler kommer osökt för mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar