onsdag 25 maj 2011

Flamma stolt!


Jag blir glad när jag ser den svenska flaggan, särskilt om jag ser den mot en vacker sommarhimmel. Som nu på lunchen, till exempel, men när jag tittade närmare så såg jag att den var betänkligt fransig i ena hörnet. Det såg ju inte så bra ut. Dags att bränna den flaggan, tänkte jag, och att skaffa en ny.


När jag tuggat i mig krögarens lasagne tittade jag upp igen och då såg jag vad jag antar är förklaringen till flaggans sorgliga skick. Det fransiga hörnet satt nämligen då fast i en av den i fjol (av en arborist) beskurna ekens grenar och händer det av och till så blir det naturligtvis ett avsevärt slitage på flaggduken. Kanske blev tuktningen en ren föryngringskur för det gamla trädet så att kronan nu är mer vidlyftig än den var förr? Eller så tog man inte ut för flaggan när man skar? Vad vet jag om sådant men en ny flagga och antingen att man flyttar stången eller skär i grenverket så att flaggan har fritt spelrum är mitt förslag. För en svensk flagga ska vi naturligtvis ha. Man blir ju glad av att se den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar