tisdag 24 januari 2012

En multifunktionell anläggning


Det är inte alltför många år sedan SGF:s äventyr med den sk affärsdrivande verksamheten höll på att förvandla golfens ekonomi till en grekisk tragedi. Nu verkar sveriges sämsta golftidning - Golf och affärer - fundera som någon slags reservat för hjärntrusten bakom den soppan. Varför SGF ger ut en sådan publikation begriper jag inte och än mindre förstår jag varför jag hamnat på sändlistan. Innehållet verkar mest handla om hur man ska bli av med de bedrövliga sk golfklubbar (som, sist jag kollade, utgör förbundets medlemskår) för att ersätta dem med mer affärsinriktade verksamhetsformer.


I något av de senaste numren pläderades det för att man ska använda golfanläggningarna för annat och mera än bara golf, detta i syfte att maximera intäkterna. Så här års används våra banor av skidåkare men det tjänar inte klubben, åtminstone inte såvitt jag vet, en spänn på. Fast trevligt är det. jag har själv åkt skidor i de fina spåren. Egentligen räcker det ganska bra. Kommer medlemmar (och andra) ut och får njuta av hur vackert det (faktiskt!) är när snön täcker banan så är det mycket värt även om det inte genererar några pengar. Pengar är inte allt här i världen. Det finns sådant som är värt oändligt mycket mer. Och, som det heter, "the best things in life are free!".




Hur som helst så är vår anläggning nu multifunktionell. Bara min efterhängsna förkylning ger med sig så ska jag nog valla laggarna...




För övrigt kan jag meddela att klubben höjt säkerheten genom att skaffa en riktigt avskräckande vakthund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar