söndag 8 maj 2011

En helt vanlig majsöndag på Sveriges bästa golfklubb


Just den här majsöndagen kunde inte ha börjat bättre. Jag vaknade tidigt så trots att jag skulle ut och spela golf redan 08.10 så kunde jag ligga och lyssna på P2 i ungefär en timme innan jag gick upp för att brygga te och ordna med bacon&äggfrukost. Junior (Lukas) och jag spelade match och när vi väl fått gå igenom den fyrboll som gått ut före oss hade vi fritt fram så trots att vi tog det lugnt (och höll på att fotografera och joxa) så tog det knappt tre timmar att promenera runt artonhålaren. Ingen huggis heller denna rond men i dammen mellan tvåan och tolvan simmade en snok.




Annars var det (som vanligt) ett par svarthakedoppingar som mutat in dammen.




Den egentligen enda besvikelsen under dagen var att det inte fanns kaffe i kiosken. Kom igen! Sveriges bästa golfklubb och inget kaffe?! Nu tycker jag i och för sig (det är min personliga åsikt) att man inte ska ha kiosker ute på banan eftersom de ofelbart leder till att spelet stannar upp men när vi nu har en kiosk så ska det f*n i mig finnas kaffe när man kommer dit vid halvtiotiden en söndagförmiddag. Finns det inte (garanterat!) starkt, svart och nybryggt kaffe så kan man ju lika bra ta med en termos och ska det vara på det viset så kan man ju precis lika gärna riva kiosken (och sedan så kan krögaren packa ihop och tacka för sig).


Efter detta försynta påpekande utgår jag ifrån att det kommer att finnas kaffe nästa gång jag kommer till kiosken.




Annars så verkar krögaren sköta sig. Kaffet i klubbhuset var starkt och gott och även dagens lunch (vi satsade på fisken med risotto), salladsbuffén och betjäningen var som det ska vara på Sveriges bästa golfklubb. Vi satt en stund och tjötade med Martin och en av nybörjarna (en fd klasskompis till Lukas men eftersom jag är gammal, lomhörd och halvsenil så har jag dessvärre inte helt klart för mig vad hon heter).




Lukas körde sedan en improviserad närspelstävling mot Madde (Nydahl) och om hans återrapportering är att lita på så blev det mer eller mindre oavgjort. I så fall har Madde ett riktigt vasst närspel (och det vet jag att hon har).








Så, plötsligt, började det krylla av små men ivriga golfare. Knattar tror jag att de kallas.




Det var nämligen dags för årets första knatteträning. Patrik (Maddes pappa) var ansvarig och Lukas och Christian "Kricken" Modin (som till vardags spelar på Nordea Tour) höll i det praktiska.




Själv gick jag ut en sväng på niohålsbanan med tre av mina nya vänner (från gårdagens banvandring med nybörjarna) och det var hur kul som helst. Testa så får ni se!


Men, undrar ni, hur var det med Kjelle? Jodå, han var på sitt vanliga sprudlande humör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar