måndag 9 maj 2011

Portade från krogen


För en vecka sedan så var det en ganska frusen samling som var med på regelkvällen. Faktum är att vi då började med en rask promenad för att få upp värmen. I kväll kunde vi sitta på terassen utanför klubbhuset och få säsongens första myggbett. Hade man dessutom kunnat få en kopp kaffe och en macka (eller något annat) så hade det varit alldeles perfekt men restaurangen var stängd.


Jag brukar inte gnälla och jag är glad att vi har en krögare men tydligen är det så att om det handlar om annat än lunch eller en fika mitt på dagen så får man se till att ha lagt matsäck. Alternativet är att ta (och hålla) reda på de öppettider som tillämpas. Hittills har jag ätit lunch två gånger (i helgen) och druckit några koppar kaffe (sent på förmiddagen) men det är fler gånger det varit stängt (eller saknats kaffe i kiosken) än vad jag haft tillfälle att gynna krögaren. Att det inte är ekonomiskt försvarbart att hålla öppet jämt begriper jag men lika uppenbart måste vara att man inte säljer något när krogen är stängd. Är servicen så inskränkt som den verkar vara just nu så kan ju medlemmarna inte utgå ifrån att de kan få sig något till livs ute på klubben. Detta leder till att de ser till att äta innan de åker dit och/eller att de ser till att ha något ät- och drickbart med sig. Knappast något önskvärt scenario vare sig för oss eller krögaren. I morgon tänkte jag hinna gå en rond på morgonen och kommer att se till att ha kaffe och mackor med mig.


Det där med restaurangens öppettider finns det ytterligare en aspekt på. Krögaren disponerar ju större delen av klubbhuset. Nu är den delen låst med gallergrind alltsomoftast när man är ute på klubben. Det tycker jag inte är OK. Faktum är att det börjar irritera mig. Det är inte bra för klubbkänslan när medlemmarna känner sig mer eller mindre utlåsta. Så bör det inte vara på Sveriges bästa golfklubb. Förr om åren har jag ofta åkt ut i veckorna enkom för att äta lunch ute på klubben men nu börjar jag ruttna. I går gav jag sjutton i att köpa ett häfte lunchkuponger. Det är inget bra tecken.


Innan regelkvällen hann jag spela några hål och det blir allt grönare dag för dag. Tittar man noga på bilden ovan (av det sextonde hålet)kan man se hur det börjar grönska i de kala fläckarna på greenen. Nu börjar det bli rejält varmt och i kväll körde Örjan greenbevattningen. Håller bara vädret i sig så är greenerna snart som de ska vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar