fredag 1 april 2011

Roslagsvår - en lägesrapport


Många (kanske de flesta?) av bloggens läsare har kanske inte varit ute på klubben sedan i höstas och många (alla?) är antagligen nyfikna på hur det står till, hur det artar sig, när banor och range kommer att öppna, hur greenerna har klarat vintern etc etc etc. Sådant vill man ju som medlem veta och jag är själv nyfiken. Därför tog jag mig före att åka ut till banverkstaden ungefär vid den tidpunkt då jag vet att gubbarna brukar titta in för en fika.




Mycket riktigt så satt Örjan och Hasse Dala där när jag kom och kaffbryggaren puttrade hemtrevligt. Willy, Göran och Kjell-Arne ramlade in precis som jag hunnit sätta mig.


 Det var en välförtjänt paus (för dem) eftersom den myckna snön har tryckt ner trådarna i elstängslet så att detta  upphört att fungera och mycket riktigt så har vildsvinen tagit sig in och, eftersom det inte varit någon tjäle att tala om, bökat runt hej vilt här och där i sin jakt på ekollon, daggmaskar och andra läckerheter. Örjan & Co, bland dessa "Torsdagsgänget" och, idag när det var fredag, valda delar av styrelsen var därför i full färd med att laga stängslet.




Att stängsla ut grisarna är prio ett eftersom det är mer eller mindre meningslöst att göra något annat på banan om det man gjort nästa morgon kan vara uppbökat. Dessutom är det fortfarande för mycket snö kvar för att man egentligfen ska kunna börja jobba med greener och andra grönytor.


Greenerna (tvåan var avskottad) såg rätt trötta ut och kommer att behöva mycket ompyssling  för att det ska bli kul att putta i sommar. Inte minst viktigt är att snabbt sätta in förebyggande behandling mot diverse svampangrepp. Innan man kan göra det måste snön bort. Nu när banarbetarna och de ordinarie frivilliga har fullt upp med att laga stängsel (och det är rätt drygt eftersom stängslet på många ställen först måste skottas fram) finns det ett utmärkt tillfälle för alla medlemmar som brinner för klubben, som gillar frisk luft och som behöver komma ut och röra på sig!


I morgon är Örjan på plats och det kommer att finnas skyfflar. Ni som tänker spela VinterTouren får väldigt gärna stanna kvar en timmer eller två och hjälpa till att skotta av några greener. Ni som inte tänker spela VinterTouren är också hjärtligt välkomna! Vill ni hjälpa till så är det lämpligt att vara på plats 08.30 då vintergolfarna samlas men det går naturligtvis också bra att dyka upp senare på dagen (då kanske vädret är angenämare).

1 kommentar:

  1. En sak är jag säkert på, någon facebook revolution kommer denna blogg aldrig att sätta igång. Inlägget den första april uppmanade medlemmarna att komma ut till klubben och vara med att bekämpa terroristernas (vildsvinen) framfart genom att gräva fram elstängslet rund banan. Inte en enda själ kom och ville vara med. Jag hade själv tänkt att ta en långpromenad eller snöskottning ute på golfbanan.
    Nu funderar jag varför ingen följde bloggarens uppmaning. Tre orsaker kan vara relevanta.
    Ingen, förutom jag, läser bloggen.
    Det kanske var ett aprilskämd.
    Ingen hade lust att offra några timmar för "Sveriges bästa golfklubb"

    SvaraRadera