lördag 30 april 2011

Tröst för ett tigerhjärta


Jag firade valborg genom att åka till Orresta och delta i en long driving-tävling tillsammans med ett gäng golfare som brukar frekventera golf.se:s diskussionsforum. Nu har jag ont på en massa konstiga ställen (och alldeles precis just nu stramar det på båda sidorna av halsen) och inser att detta beror på att jag inte är van att ta i när jag slår golfslag.




Orresta, som jag inte spelat tidigare, verkar vara en trevlig bana men oj vad den hade tagit stryk av vintern. Hur fairways såg ut kan ni se på bilderna ovan och nedan. I stort sett allt gräs har dött.




På sex av de arton hålen var det provisoriska greener och på de ordinarie låg stora fiberdukar.




Greenfeen var reducerad till 225 kr, vilket väl var OK, men allvarligt talat: Vad är det som hänt i Golfsverige? Varför ska man överhuvudtaget öppna banorna redan i april (efter en av århundradets tuffaste vintrar)? För några år sedan öppnade banorna när banchefen tyckte att de var klara för spel men nu verkar man öppna så snart snön smält och detta i stort sett oavsett hur banan ser ut. Vad är det för fel med att ägna några vårveckor åt träning på driving rangen och lite närspelträning där man kommer åt och att sedan gå ut på banan när den och ens spel ger förutsättningar för något som åtminstone påminner om golf?


Nå, hur som helst så ville jag visa att det finns andra banor som tagit betydligt värre med stryk under vintern än vad våra gjort. Om nu det kan få det att kännas bättre.


En sak gillade jag skarpt på Orresta och det var det anslag som satt vid kiosken. Så ska det vara, Max fem minuters fikarast (och det ska räknas från det att man går av green till det att man står på tee klar att slå ut). Tycker någon att det verkar tufft så är det bara att konstatera att redan ett fem minuters uppehåll under ronden är på gränsen till vad reglerna för spelet medger. Vill man ha längre paus bör man  spela niohålsronder. Då kan man äta, fika och vila precis hur länge man vill mellan ronderna.


Jag gillade också att det varken fanns bord eller sittplatser vid kiosken (men misstänker att detta kan hänga samman med att det är tidigt på säsongen). Sittmöbler ute på banan sänder en signal att det är helt OK att sitta och slappa ett tag fast det, enligt reglerna, inte alls är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar