tisdag 31 mars 2015

...trädet på tolvan

Klubben ville låna en bild till omslaget på den nya banguiden och såklart ställer man upp. Jag mailade några bilder till Brynte och en föll i smaken men de som ska trycka guiden ville ha bilden (vi snackar digitalt) i en högre upplösning. För att klargöra vilken av bilderna det gällde sa Brynte "Den med trädet på tolvan". Det var ju klara besked och jag letade rätt på originalfilen och mailade den. Så slog det mig: Han sa tolvan. Men var det trädet på tolvan jag skickat en bild av? Visserligen har den fina eken alltid stått till vänster om tolvans green men nu står den ju (vilket väl lär framgå även av banguiden) på sjuttonde hålet. I alla fall den här säsongen. På försök.

Eken på tolvan sjuttonde
Det självklara sätt på vilket Brynte refererade till tolvan och min omedelbara förståelse av det sätter fingret på en viktig sak som styrelsen i sitt försök med omläggningen av den ordning i vilken hålen ska spelas möjligen missat, nämligen att den ordning i vilken vi spelat hålen är en del av klubbens kultur och kollektiva minne. Sådant är långt ifrån oviktigt. Sådant bör man vara rädd om.

3 kommentarer:

  1. Klart bra med kort på "12;an" men vist vore det fint med en vattenspegel och inte igenvuxen dam.

    MVH/Yngve
    PS! Glad Påsk DS!

    SvaraRadera
  2. Vad som är fint kan man tycka olika om. Själv uppskattar jag att vår gamla bana är såpass naturlig, dvs att den smälter in så bra i den underbara natur som omger den. Att det växer och lever en massa saker i en vattensamling tycker jag är precis som det ska vara. En steril vattenspegel á la floridabana är, som jag ser det, ingenting att eftersträva. Men säker finns det de i klubben som skulle tycka att det vore skitsnyggt med en liten fontänj*vel i den dammen också...

    SvaraRadera
  3. Jo vist är det så, men det vore nog bra om den inte växer igen, för snart kan man säkert gå ut och spela bollen som den ligger.

    Yngve

    SvaraRadera