tisdag 29 juli 2014

Comeback?


I fjol höstas satte jag mig ned och gjorde ett överslag. Resultatet blev att jag, som medlem i två klubbar, hade kommit billigare undan om jag istället för att betala mina medlemsavgifter hade spelat all min golf mot greenfee. På Bro Hof...

Mitt synnerligen lågintensiva golfande avspeglades här på bloggen genom en motsvarande inaktivitet. I år har det inte varit bättre. Hittills har jag spelat nio hål en synnerligen blåsig dag i juni. Det gick ungefär som vanligt. Varken bättre eller sämre. Om det är upplyftande eller nedslående är jag inte riktigt klar över.

Upplyftande var att den bana jag spelade - Nya banan (eller rättare sagt den del av den som förr var vår niohålsbana) - var i bättre skick än jag någonsin spelat den förut. Greenerna var hur bra som helst men det har de ju varit förut. Det som överaskade mig var konditionen på fairway. Snyggt jobbat, Örjan & Co! Nu kanske fler av klubbens medlemmar får upp ögonen för vilka bra hål vi förfogar över på andra sidan om parkeringen?

På torsdag kanske jag gör comeback som tävlingsspelare. Formen verkar ju vara OK, i vart fall spelar jag inte påtagligt sämre än vad jag gjorde för två år sedan. Eller för fem år sedan. Träning är, tydligen, överskattat... Nu erinrar jag mig, osökt, en kommentar den gode LeMo lät undslippa sig för rätt länge sedan. För femton år sedan eller kanske ännu längre sedan. Hur som helst var det på den tiden min ambition var att bli singelhandicapare. Jag tränade intensivt och på allting, något som LeMo uppmärksammade. Exakt hur orden föll minns jag inte men det han uttryckte var att jag tränade mer än killarna i elitlaget och att det var märkligt att jag inte spelade bättre. Det borde naturligtvis ha fått en pollett att trilla ned men bättre sent än aldrig. Nu vet jag min nivå och att den är stabil. Träning påverkar den inte. Inte heller påverkas den av att jag inte tränar. Eller spelar.

Kansket i stycket ovan står för att jag är anmäld till torsdagens seniorgolf men att det är ovisst om jag kommer med. Tävlingsformen är nämligen bästboll mixed med lottade par och det lär väl vara fler damer än herrar anmälda. Vi får se om jag får dansa. Annars kanske jag gör ett nytt försök. Nästa år eller så... Då blir det säkert ett nytt inlägg här i bloggen.

Skulle det, som det så vacker heter, sk*ta sig så finns det en chans att jag i stället gör comeback på tävlingsscenen i helgen då min andra klubbs (Ålands GK) KM spelas. Jag har nämligen erbjudit mig att gå caddie åt en kompis.




1 kommentar: