onsdag 25 mars 2015

Har någon observerat en albatross?

Man ser, nuförtiden, rätt ofta golfare med kikare. Kikarna är, dessvärre, oftast avståndsmätare och i dem ser man inget mer intressant än hur många meter det är till det mål man står i begrepp att missa. Det upphör aldrig att förvåna mig att intelligenta människor fäster avseende vid exakta avstånd när de är så påfallande inexakta med sina klubbor. Annars är kikare bra. Riktiga kikare. sådana man kan se intressanta saker i.

Det finaste på golfbanan är fåglar. Någon albatross har jag aldrig sett annat än på TV men eagles visar sig då och då och birdies av andra arter vimlar det av. Faktum är att tillvaron på golfbanan många gånger är mer givande om man lämnat klubborna hemma. Man ser så mycket mer då. Och blir betydligt mindre frustrerad.


Våra golfbanor  utgör en fantastisk fågellokal. Bara under en vanlig golfrunda kan man litet i förbifarten göra mängder av intressanta observationer. Hackspettar av olika slag hör och ser man överallt. Korparna hörs och syns de också liksom ormvråkarna. Svarthakedoppingarna i Johandammen har väl alla sett? Rätt ofta kan man se en häger på väg ned mot Gillfjärden. Kungs- och havsörn är om inte vardagsmat så i vart fall något man ser rätt ofta. Om man håller utkik. Därtill alla småfoglarne.



Någon golfkikare har jag inte i min bag. Däremot smyger jag gärna runt med en vanlig kikare. Nästan hellre än med klubbor, faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar