fredag 1 juni 2012

Varför tidig start?

Den andra klubb som jag är medlem i gör en del saker annorlunda än vad vi gör här i Sveriges bästa golfklubb. En av dessa är en sak som jag i många år (hittills utan framgång) propagerat för. Deras tävlingar går på eftermiddagarna (med första start kl 12.00).


Det borde vi ta efter! I alla år har vi ju brottats med konflikten mellan klubbtävlingar och greenfeeintäkter under den mest intensiva delen av säsongen men erfarenhetsmässigt så vet vi ju att greenfeegästerna vill ha morgon/förmiddagstider. Själv trivs jag bättre med att få sova ut i helgerna än att gå upp vid sextiden för att hinna vakna och göra mig i ordning för en tidig start. Dessutom är min biorytm sådan att jag spelar bättre ju senare på dagen jag får göra det...


Varför ska vi illfänas med att plåga oss upp onödigt tidigt lör- eller söndagar för att spela golf? Och varför ska vi avstå från att ha tävlingar för att inte förlora greenfeeintäkter? Som jag ser det så är det närmast självklart att vi borde kopiera ålänningarnas upplägg. Vad tycker du? Under inläggen nedan finns en liten opinionsundersökning där du kan göra din röst hörd. Naturligtvis så kan du också kommentera detta inlägg om du vill utveckla din syn på saken.


För övrigt anser jag att kanonstarter borde förbjudas.

2 kommentarer:

  1. Håller absolut med om att dessa tidiga starter är ett otyg.
    Främst därför att det ekonomiskt missgynnar klubb,krögare och pro.
    Det borde då rimligtvis vara så att de medlemmar som absolut vill ha tidiga starter betalar för det bortfallet genom högre startavgifter vid tävlingar med tidig start.
    Tror att vi skulle få ett annat "mingelklimat" om det var senare start på tävlingarna.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också. Tidig start innebär för min del att jag kommer i sista minuten och kliver upp på första tee ouppvärmd. Med en mer civiliserad startid skulle jag antagligen komma en eller två timmar i förväg, äta en sen frukost (eller tidig lunch), värma upp ordentligt och tjöta med andra deltagare som gjort likadant.

    SvaraRadera