måndag 18 juni 2012

Måndagmorgon


Det kom - lyckligtvis! - inte riktigt lika mycket regn igår som SMHI hade hotat med. Åtminstone inte på Sveriges bästa golfklubb och det var en himla tur, för vår gamla artonhålsbana har fått all väta den behöver. Och tål. Nu får det gärna bli sol resten av sommaren!




Är man, som jag var i morse, ute tidigt (vid sextiden eller strax därefter) så är det stor aktivitet. Det daggas av greener. Det klipps greener, det klipps fairways och det klipps ruff.





Vill man prompt ut och spela så får man helt enkelt finna sig i att trängas samsas med våra banarbetare och deras maskiner. Själv går jag gärna upp tidigt men mitt golfande förlägger jag helst till något senare på dagen.


Två baseballmössor och en golfkeps. Stiligt, Åke! Och grattis på namnsdagen ni andra...


Andra gör annorlunda och verkar trivas med det.


En av mina käpphästar är att man inte ska bedöma banans skick förrän vid midsommar. Det är snart det och då kommer jag förmodligen att ägna mig åt annat än golf ( nej, inte små grodorna!) så jag gör milt våld på min egen princip och säger redan nu att det ser riktigt bra ut. OK, det finns en del skador från vinterns anläggningsarbeten men det är smällar man får ta och det finns fortfarande en del partier där man, särskilt en sådan här blöt försommar, märker att dräneringen inte överallt är den bästa, men på det stora hela så är banan i ett fullt godtagbart skick. Framförallt så är greenerna (och det är ju trots allt det viktigaste) bra. Mjuka, ja, och långsamma, ja, men jämna. Får vi nu bara torrt och soligt resten av sommaren så blir de säkert hårda och hyfsat snabba också... Återigen; Örjan och hans mannar gör ett kanonjobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar