lördag 16 juni 2012

Eftermiddagsregn på Sveriges bästa golfklubb

På min gräsmatta låg en jättehög med vad som, tydligen, varit förvuxna syrénbuskar så förmiddagen ägnades åt transport av densamma till Görla. Det blev några vändor för högen blev på någit oförklarligt vis ännu störra när jag försökte trycka in den i min bil. När jag ändå var igång drog jag upp en kubikmeter eller så brännässlor som växte i min ölandstokhäck. Sedan fick det vara nog med trädgårdsarbete. SMHI hade lovat regn frampå eftermiddagen men några hål borde man hinna med. Tyckte jag. 


Martin ger en grupplektion i närspel
Det var tydligen fler än jag som lyssnat på SMHI:s prognos och som gjort en annan, mer realistisk, bedömning så det var bara att släntra upp på första tee och skava ut en träfemma mot trakterna av den gula plastkvasten.


Örjan och Ann kvalitetssäkrar greenerna. Eller tränar chippning. Både greenerna och chipparna såg helt OK ut.

En bogey senare slog prognosen in. Jag slog ut på tvåan också men när dat var dags att spela in bollen mot greenen hade regnet tagit rätt bra fart. Jag tömde bagen på bollar - fyra - och slog in dem också på greenen men sedan bestämde jag mig för att det fick räcka med golf för en dag.


Under promenaden ín mot klubbhuset funderade jag över vad Brynte skrivit på klubbens hemsida. Att det tydligen stjäls något in i bängen i kiosken och att krögaren hotar med att mer eller mindre stänga den om det inte blir någon ändring. Det är naturligtvis åt helskotta. Såväl att golfare inte betalar för sig, att krögaren tänker bomma kiosken som att klubben inte gör klart för honom att det inte är något alternativ. För inte så väldigt länge sedan berättade vår dåvarande krögare för mig att det var kiosken som genererade intäkter och att det var överskottet därifrån som fick det hela att gå runt, dvs kiosken (eller de som frekventerade den) subventionerade restaurangen. Fast det var förstås på den tiden då kiosken var bemannad. Det var förmodligen svårare att ta springnota då. Det brukade vara en junior som sommarjobbade som kioskföreståndare fast ungar kanske inte sommarjobbar längre? Hur som helst så måste problemet med svinn i kiosken gå att lösa på ett konstruktivt sätt. det är i alla fall min uppfattning. (Fast när jag kollar nu så ser jag inte det jag läste innan jag åkte ut till klubben så jag kanske inbillat mig alltihopa...)




I klubbhuset hade shopen en tillfällig rea. 20% rabatt på alla klubbor. Jag klämde litet på en ny driver men mitt bättre jag segrade.




...och hur det nu var med det där jag tyckte mig ha läst i förmiddags; Det är väl ändå självklart att ni ska betala för er också i kiosken? Är det någon som vid läsningen av dessa rader grips av ångest och dåligt samvete så finns det ju en låda på väggen i kiosken och de själsliga nöden kan lätt och smidigt avhjälpas genom att stoppa ett lämpligt antal sedlar i densamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar