söndag 18 september 2011

Örjan, Örjan, Örjan... (och Ann)


Örjan är en kille som brinner. Brinner för sin bana, för sin golf och för sin Ann. I år har han dessutom varit het. Han måste helt enkelt ha spelat sitt livs golf och tillsammans med Ann tog han hem RM-titeln för äkta makar/sambor. När det i dag var dags för Onsdaxfinal och prisutdelning fick han springa som en skottspole för att ta emot priser för... i stort sett allt. 


När det var dags för det obligatoriska talet fick han inte fram ett ord. Inte för att han sprungit sig trött utan för att han var så rörd att det knöt sig för honom. Som om det spelade någon roll! Ann klev in och höll ett jättefint tal. Efteråt kom Örjan fram till mig och beklagade sig över att han inte fått fram allt han velat säga. Jag sa till honom att han spelat så suveränt (och skött banan så bra) att det egentligen inte fanns något att tillägga.


Talk is cheap. Själv hör jag till dem som har det skrivna och talade ordet som arbetsverktyg. Professionell skitpratare, retoriker, eller vad ni nu vill kalla det.(Advokat lär vara den korrekta titeln.) Därför blir jag inte särskilt imponerad när någon säger rätt sak, vid rätt tillfälle eller på rätt sätt. Det är - för oss som kan det - inget märkvärdigt. Däremot blir jag berörd av äkta känslor och det visade Örjan idag. Det rörde mig mer än något tal han eller någon annan kunnat hålla. Det var så att det blev tjockt i halsen på mig med trots att jag bara stod där som åskådare. Inget Örjan kunde ha gjort kunde ha berört mig mer än det han gjorde. För det var ju för att det - klubben, banan, golfen - betyder så mycket för honom som det blev honom övermäktigt när han stod där och verkligen ville hålla ett segertal. (Tur att man spelar så mediokert att man förmodligen aldrig kommer att hamna i den situationen. Så proffs man är vete tusan om man skulle få fram mycket mer än vad Örjan fick...)


Grattis, Örjan! Du är mer än väl värd allt du vunnit i år! Hoppas att ni firar i kväll, du och Ann! Fick jag bestämma så kunde du ta sovmorgon i morgon...


(Och Ann: Kanonbra stöttning! Örjan utgör ett levande bevis på att man kan ha tur i både spel och kärlek!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar