måndag 5 september 2011

Ung rebell...

Så värst rebellisk var jag kanske inte men bra mycket yngre, då en gång i tiden på det glada 70-talet, och då var jag i alla fall betalade medlem i Cykelgruppen för Uppsala (som i alla fall var litet upprorisk). Om jag inte minns fel så lamslog vi hela stan med en massiv cykeldemonstration (mot ett planerat P-hus som naturligtvis kom att byggas i alla fall). Några rebellpoäng borde det vara värt.


Nu är jag äldre, fetare och tröttare men fortfarande litet revolutionär. Det mest revolutionerande jag gjort i sommar är att (äntligen, för jag har haft idén i ungefär ett decennium) börja cykla till och från golfklubben. Det var motigt i början (särskilt innan jag bytte ut originalsadeln till en bekvämare) men visade sig snabbt vara vanebildande. Så när jag var på Gotland en vecka fick, förutom golfbagen, min gamla Raleigh träningsracer följa med och det blev dagliga morgonturer till golfbanan (som ligger dubbelt så långt från sommarstället som vad vår bana gör från min bostad).


Cyklandet är emellertid inte bara vanebildande. Det verkar vara smittsamt också och jag har dragit med mig vår pro, Leif Modin, i fördärvet (och dessutom noterat betydligt fler cyklar/cyklister i anslutning till klubben än tidigare år).


Många uttrycker viss oro över att cykla på den smala och, åtminstone tidvis, hårt trafikerade vägen mellan Norrtälje och klubben och visst är det förenat med en viss risk. Å andra sidan är livet inte alldeles ofarligt. För egen del så tror jag att de positiva effekterna av cyklandet mer än väl uppväger riskerna. Dessutom är det, helt enkelt, härligt att cykla! I sommar har jag (faktiskt) haft mer skoj på cykeln än på golfbanan.


Inför VinterTouren har jag planer på att utrusta min vardagscykel med dubbdäck (fast det är kanske att driva det hela väl långt?). Å andra sidan så är det ju knappast mer extremt än vad det är att överhuvudtaget spela golf i vinter, snö och kyla.


Hur det än blir med vintergolfandet och vintercyklandet så känns det som om tiden är mogen för att bilda en cykelsektion i klubben. Så formellt och officiellt behöver det inte vara, men någon form av samordnat cyklande kanske kunde vara kul? En liten matchstege för morgonpigga (eller kvällspigga) cyklister? En kombinerad cykel- och golfutflykt till (till exempel) Väddö GK?


Jag inser naturligtvis den uppenbara risken för att det bara är jag som är tillräckligt knäpp för att tycka att ovanstående är en särskilt god idé. Ni andra kan ju, i så fall, ha roligt när ni läser det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar