lördag 16 juli 2011

Openlördag

En alldeles vanlig julilördag på Sveriges bästa golfklubb. Om nu lördagen den helg The Open spelas kan sägas vara en vanlig dag någonstans i golfvärlden. Dessutom var det seriespel och våra herr- och damlag har varit i elden. Hur det gick för tjejerna vet jag inte men grabbarna hade en tung dag uppe i Sala och lyckades inte knipa den uppflyttningsplats som annars var klart inom räckhåll. Men det är ett ungt och utvecklingsbart lag. Vänta bara, så ska ni få se! Martin (vår ass pro) talade (i går, när jag var uppe i Sala och förkylde mig) om att ragga sponsorer till herrelitlaget för att finansiera ett riktigt försäsongsläger och det tycker jag är en alldeles lysande idé!


Nå, förkylningen kändes inte direkt livshotande så när jag vaknat och ätit frukost hängde jag på mig bagen och cyklade ut till klubben. Jag har äntligen hittat en bag som fungerar perfekt att cykla med, en som jag köpte på en golfsemester i Skåne för några år sedan då jag bara tagit med vagnbag men ganska snart ruttnade på att gå runt med vagn.

En annan skånerelaterad sak som just nu gör min tillvaro som golfare trevligare är den putter (en knubbig skönhet med något okonventionellt utseende vid namn Nicky) jag köpte i våras när jag ver nere i Barsebäck och som jag i veckan greppade om. Originalgreppet -ett Winn - var helt vidrigt (och fult) men nu sitter ett svart Iomic (200 spänn i shopen) där och puttern känns och är helt magisk. OK, det är kanske en smula extremt att skära bort ett sprillans nytt grepp och sätta dit ett nytt (och dyrare) men för mig kändes det inte bara fullt rimligt utan självklart och jag är väldigt glad att jag gjorde det.

Tretton hål blev lagom idag. Jag cyklade ut utan att ha bokat någon starttid och utan att ha bestämt vad jag skulle göra - ställa mig och träna, gå ut på nian eller spela arton hål - men så fick jag chansen att hänga med Henke (som bemannade kiosken när Peter Nilses var krögare) och Dagge, Emil och Zorro. Zorro är en pinscher (hund) och dessutom, fick jag veta, nordisk champion. Det var väl det enda som andades mästerskap i den fyrbollen, men trevligt hade vi.

Eftre tretton hål lockade viasatsändningen från The Open och där sitter jag nu (och håller på Clarke och Jimenez).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar