torsdag 21 juli 2011

Varierad träning - ett genialt koncept!


Även Sommarfriskisens andra dag ägnades åt det så viktiga närspelet även om vi nu flyttade oss några tiotal meter från greenen för att träna på pitchar. Extra krydda var Martins (fast förmodligen Leifs) bollväska ur vilken ammunitionen delades ut. Det innebar att man slog en känslig pitch från ett avstånd med en gammal Tour Balata för att från nästa avstånd försöka slå upp en gammal Top Flite XL II:a nära flaggan och sedan tvingades man, från ytterligare att annat ställe, försöka få spinn på en RAM Golden Girl i den gamla brittiska storleken. Varierad träning kallade Martin detta och det är, har jag förstått, en hörnpelare i hans träningsfilosofi. Men, seriöst, Martin. Var inte detta att gå litet väl långt?


Fast vem är jag att ifrågasätta sådant? Särskilt som jag samma kväll fick kvitto på hur viktigt närspelet är och vilken nytta jag haft av att stå några timmar och öva på spelet på och runt green. Jag spelade nämligen en match (på Österåker) mot en spelare som definitivt har ett vassare långt spel än vad jag själv kan skryta med. Han är kanske 20 meter längre från tee än vad jag är och åtminstone en halv klubba längre med järnen. Dessutom är han smalare än vad jag är. Till råga på eländet spred jag mina korta järnslag väl mycket i sidled just den här kvällen. Varför vet jag inte (och sådant ska man inte analysera utan bara hoppas att det ordnat sig nästa gång man spelar).


Min motspelare var två upp efter nio hål men vid det laget kände jag att jag ägde matchen. Efter några delade hål gick jag så till verket och, helt enkelt, mördade honom (snabbt och skoningslöst) på och runt greenerna. Litet överkurs (men grymt tourig) var den sandwedge jag slog från cirka 12 meter till cirka tre decimeter på(!) det sextonde hålets green vilket fastställde resultatet till 3/2. Och det syntes inte den minsta skråma på greenen.


Tack, Martin!


Nu ska jag gå och lägga mig för i morgon ska jag upp tidigt och det kommer att bli fyra rätt dryga dagar i samband med att jag och några andra medlemmar ska agera funktionärer vid ET-tävlingen på Bro Hof. 


PS. Jag skolkade från eftermiddagens bunkerlektion och det kostade mig ett hål i matchen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar