lördag 17 mars 2012

Vagnförbud?

Spåren förskräcker

Själv tillhör jag den minoritet som helst bär min utrustning. Dessutom tillhör jag den ännu mindre minoriteten som oftast har betydligt färre klubbor i min bag än de 14 som reglerna medger. Färre bollar och mindre annat jox än de flesta andra golfare har jag också i min bag (som oftast är av sk penciltyp). Att jag har med mig så litet som möjligt beror mest på att jag trivs bäst med det. Dessutom är det svårt att cykla med en fullastad vagnbag. För att inte tala om hur puligt det skulle vara att cykla med en vagn. OK, man skulle antagligen kunna ta den på släp men jag tror att det skulle förta en hel del av nöjet med cykelturen.


Dessutom så spelar jag inte bättre om jag har 14 klubbor i bagen än vad jag gör om jag har 7. Eller 9 eller 5 eller (faktiskt) 3. Jag är förmodligen inte tillräckligt bra för att kunna utnyttja hela verktygslådan. Ibland går jag ut med bara en (1) klubba och det funkar det med.


Varför de flesta andra släpar (drar eller skjuter) med sig så många klubbor (för att inte tala om allt annat som bor i deras stora bagar) begriper jag inte. Särskilt märkligt är det när någon (vilket händer i stort sett varje rond jag spelar med sällskap) slår ett dåligt slag med en klubba och när de stoppar ner den i bagen igen säger något i stil med: "Den där förbaskade klubban slår jag aldrig bra med!" OK, men varför har du den i bagen då?" tänker (men säger) jag (inte).


Proffsen har så gott som undantagslöst 14 klubbor i sina bagar men de kan också använda alla klubborna. Däremot använder de inte vagn utan har någon som bär bagen åt dem.


Nå, jag ser inte ner på dem som använder 14 klubbor och vagn. Tvärtom känner jag en viss, motvillig, beundran för att de orkar släpa runt på så mycket onödig vikt. Fast det är klart, de cyklar sällan till banan och behöver väl den extra motionen för att kompensera stillasittandet i bilen. Vad vet jag?


Däremot blir jag förtvivlad när jag ser "golfare" dra eller skjuta tungt lastade bagvagnar på banor som är som vår niohålsbana är nu, dvs blöt och mjuk. Så gör man bara inte! Åtminstone inte enligt vad jag fick lära mig en gång i tiden. Fast det är klart. Det är rätt mycket jag en gång lärt mig som inte verkar gälla längre. Men ändå... Det kan helt enkelt inte vara bra för banan att bli upplöjd så som på bilden ovan. Eller?


Det är, tydligen, förbjudet att köra golfbil eller att skjuta vagn här inne


I det "lilla klubbhuset" vid första tee på niohålsbanan står en skylt om vagn- och bilförbud. Jag antar att det betyder att det nu inte råder sådant förbud (och att den i annat fall skulle vara uppsatt vid första tee). Varför det är på det viset begriper jag (som så mycket annat) inte.


Det är aldrig bra att tappa huvudet. Särskilt inte på golfbanan...


På bordet i det lilla huset ligger en del hittegods, bla huvudet till en Titleist järnsexa. Det kanske är någon som hittat skylten ute på banan och ställt in den? Jag tycker att man antingen ska sätta upp den nu eller slänga den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar