torsdag 29 mars 2012

Blå kryss


Banpersonalen och torsdagsgänget har de senaste åren avverkat och gallrat bland träden på våra banor och det allra mesta de gjort applåderar jag. Nu har så gott som alla fullvuxna träd runt Johandammen fått blåa kryss på sin bark och jag hoppas verkligen att det inte innebär att de står på tur att falla för sågen.


Om det är så att någon bestämt att träden ska ner så vore det intressant att (gärna i fältet för kommentarer nedan) få veta varför. Det rör sig ju inte om träd som är i spel eller som hindrar luft och ljus att nå tees eller greener. Inte heller kan det vara som med asparna mellan sjuans och tians greener att löven de släppte på hösten uppfattades som besvärande. Det rör sig naturligtvis inte om att det är de träd som ger mycket ved som är kryssmärkta, men vilken är nyttan med att ta ned dem eller skadan av att låta dem stå kvar? träd är ju, när allt kommer omkring, levande organismer som fötrjänar att behandlas med respekt och omsorg. Suger de för mycket vatten ur dammen? (Fast de hindrar säkert med den skugga de ger rätt mycket av avdunstningen.)


Jag gillar de där träden. Jag tycker om den skugga de ger på sommaren och hur löven rasslar i vinden. Många fåglar verkar också tycka om dem. Ska de bort? Varför? 

2 kommentarer:

  1. Undrar fortfarande varför den skuggande hasseldungen vid sjuans tee försvann förra året.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört varför men vill inte sprida rykten på bloggen... Vi kan ta det över en pilsner.

    SvaraRadera