onsdag 4 februari 2015

Enklare! 3

Eftersom vädret inte inbjuder vare sig till golf eller fotografering så fortsätter jag att posta inlägg som handlar om min hemsnickrade golffilosofi. Någon kanske hittar något som funkar och ni andra kan ju alltid få ett eller annat gott skratt.

Här är en länk till en artikel som behandlar ett av medelgolfarens många problem (och som försöker sälja in en lösning). Som så många goda idéer handlar det om att förenkla genom att minska antalet variabler. I det här fallet har man siktat in sig på att alla klubbor i ett normalt set är olika långa och den i och för sig goda tanken är att minska den förvirring detta skapar genom att göra klubborna mer enhetliga.

Själv vet jag inte om jag skulle vilja ha ett sådant där simpleton-set. Få tycker jag att det koncept som Spalding och Bobby Jones försökte lansera - att så att säga dubblera klubborna så att de parvis har samma skaftlängd - verkar mer tilltalande. Det konceptet kan man enkelt själv och alldeles utan kostnad förfina ytterligare genom att helt enkelt lyfta ut varannan järnklubba ur bagen (välj själv om du vill spela med de udda eller jämna järnen). Med den enkla manövern minskar man inte bara antalet skaftlängder utan även antalet olika lies och loft. När man ändå är i farten kan man gärna göra sin tillvaro på golfbanan ännu lättare genom att ta bort den längsta av de järnklubbor man fick kvar och genast har man ett betydligt mer lättspelat järnset. Dessutom kommer man att använda varje klubba dubbelt så ofta som man annars skulle ha gjort och bör därigenom bli betydligt säkrare med de klubbor man har kvar i bagen. Apropå lättare så blir setet avsevärt mycket lättare även viktmässigt och det är ju en avgjord fördel vare sig man bär, drar eller skjuter sin utrustning runt banan.

Förresten så behöver man knappast fler än en klubba till de långa transportslagen så det finns sällan, för oss medelgolfare, någon egentlig anledning att hålla på och krångla med två-tre metalwoods och dessutom en eller flera hybrider. Behåll den av dessa du känner dig tryggast med och ställ undan de övriga. Spelet och bagen blev nu ännu lättare!

Puttern råder jag dig att behålla och likaså sandwedgen. Drivern? Tja, den frågan överlåter jag åt dig själv att grunna på. Visst kan det kännas skönt att komma ut en bra bit från tee men det påverkar scoren betydligt mindre än vad man vanligen tror. Det skiljer sällan särskilt mycket i längd mellan drivern och den näst längsta klubba man har i bagen. En missad drive kostar ofta två slag (tex om du slår bollen out-of-bounds eller "dömer ut den" efter att ha skickat in den i skogen. Händer sådant mer än någon enstaka gång så kostar antagligen drivern betydligt fler slag än vad du tjänar på att använda den. Två katastrofdrives på en runda är fyra slag och det är mycket på en score.

Inte för att jag är någon särskilt framstående golfare men jag kan i alla fall berömma mig av att ha insikt om detta och att ha anpassat mitt spel efter den insikten. Jag vet - baserat på ett omfattande empiriskt material - att det faktiskt inte påverkar mina scorer positivt om jag har fjorton istället för sju (eller sex eller nio) klubbor i bagen. Däremot vet jag att det är  mycket lättare att bära en bag med ett sk halvset än att försöka släpa runt en fullastad stor bag (och det gäller även om man ställer den tyngre bagen på en vagn).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar