fredag 27 februari 2015

Ut!


Att det finns inomhushallar att träna i under vintern är bra men frågan är vilken typ av golf man tränar där. Man står på en perfekt, alldeles plan, plastmatta och slår bollar mot en vägg. Men har aldrig ett dåligt läge och behöver aldrig leta efter en boll. Dessutom är det varmt och skönt, alltid vindstilla, ingen sol i ögonen och det spelar absolut ingen roll var bollen hamnar. Det man tränar där har, kort sagt, nästan inga andra likheter med det spel som heter golf än att man använder golfklubbor och slår på golfbollar.

Står man tillräckligt ofta på sådana där mattor och slår bollar in i väggen börjar man snart inbilla sig att man har en väl fungerande, repetitiv, swing och bra bollträff. Då är det hög tid för en reality check. Därför brukar jag, så fort förhållandena medger det, ge mig ut och träna. Jag brukar ta en bag med några korta klubbor (eftersom jag inte vill behöva gå så himla långt när jag ska leta efter mina bollar), tex en wedge, PW och en järnåtta. Jag letar upp en hyfsat torr fläck, häller ut de bollar jag har i min bag där, lägger bagen på marken och slår sedan iväg bollen med de olika klubbor jag haft med mig. Sedan tar jag mellanklubban (i det här fallet PW:n) i näven och går runt för att spela in de olika bollarna mot min bag. Poängen med att ta mellanklubban är att man får jobba litet mer med slagen (vilket gör det hela mer intressant). Istället för att bara slå "vanliga" PW-slag får man lov att pressa den litet för att försöka få bollen att gå lika långt som den gjorde när man slog ut den med järnåttan och trixa litet för att få PW:n att gå lika kort som den mer loftade wedgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar