onsdag 2 maj 2012

Bra reklam?


Det kostar pengar att driva en golfanläggning. Rätt mycket pengar. Därför är de flesta klubbar om inte beroende av så i vart fall tacksamma över de tillskott som kan erhållas från sk sponsorer, dvs företag som i utbyte mot det ena eller andra - oftast möjligheten att få göra reklam - bidrar med pengar till klubbens ekonomi. Därför är de flesta svenska klubbhusområden prydda med diverse företagsskyltar och därför finns sådana skyltar vid utslagsplatserna ute på banan. Däremot är det, dessbättre, sällsynt med skyltar ute på själva hålen och extremt sällsynt med skyltar som är i spel. På Sveriges bästa golfklubb har vi inte alls haft sådana. Tills nu.




Jag antar att de sponsorer som köpt skyltplats på fjortonde hålet gjort så därför att de uppfattar att det är ett bra ställe att exponeras på. Och nog syns skyltarna men åtminstone jag tycker att de vanpryder banan och att de stör spelet. De hör, kort sagt, inte hemma där. Därför kommer inte jag att av den reklamen påverkas till att bli positivt inställd till de företag vilkas namn står att läsa på skyltarna. Tvärtom. Även om det säkert är förträffliga företag som säljer utmärkta produkter eller tjänster så kommer jag att reta mig på skyltarnas placering och kommer de snarare att påverka mig negativt. Som jag ser det så är det här ett feltänk både av de företagare som köpt skyltplatserna och av de i klubben som upplåtit dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar