torsdag 29 januari 2015

Varför priser?

En amatör är, i vart fall är det ordets ursprungliga betydelse, en som gör något för kärleks skull snarare än för pengar. De senare, de som gör samma sak för pengar kallas professionella. Även om golfens amatörbegrepp blivit alltmer urvattnat och betydelselöst så får nog vi som spelar i vanliga klubbtävlingar betraktas som amatörer. Även om vi någon gång vinner eller åtminstone placerar oss så att vi får gå fram till prisbordet så är det hela, rent ekonomiskt, en monumental förlustaffär.

Själv har jag varit tämligen framgångsrik i mitt tävlande. Jag har vunnit flera trepack med reklambollar, åtminstone två värdelösa golfparaplyer, en flera nummer för liten T-shirt och annat liknande. Jag har också internationella meriter såtillvida att jag vunnit en apful modell av Fontana di Trevi (utan Anite Ekberg) när jag tog hem avslutningstävlingen på en golfresa till Rom och jag har på en annan resa vunnit en chokladask i en longest drive-tävling. Det pris jag uppskattat mest var när jag vann två flaskor billigt rödvin på VinterTouren för några år sedan. Ändå var det inte flaskorna (eller dessa innehåll) jag främst gladde mig åt utan att de var ett bevis på att jag just den veckan var bäst såväl netto som brutto.

Kort sagt: Jag sk*ter i priserna. Bollar kan jag köpa själv (eller hitta i skogen), paraply har jag och T-shirts i vuxenstorlek också. Visst ser man någon enstaka gång ett pris som väcker en antydan till habegär men inte är det väl för att vinna priser man ställer upp i tävlingar? Skulle jag någon gång placera mig väl eller till och med vinna så är det tillfredsställelse nog och vad jag minns långt efter det att jag glömt vilket materiellt pris som överräcktes till mig.Naturligtvis vore det annorlunda om jag var yrkesman. Då skulle varje krona(euro/dollar jag lyckades spela till mig vara viktig (och då skulle jag slippa trepack med bollar, T-shrts, paraplyer etc).

Jag kanske tänker annorlunda än de flesta? Ibland gör jag det, men jag har ändå svårt att tro att prisborden verkligen är viktiga för de som ställer upp i klubbtävlingarna? Eller väger en brödrost eller ett regnställ tyngre än äran av att komma först? Alldeles bortsett från att man förmodligen redan har såväl en fungerande brödrost som ett regnställ så är det väl inte möjligheten att vinna något sådant som motiverar en att ställa upp i en klubbtävling? Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar