onsdag 14 januari 2015

Roslagens GK, en 36-hålsklubb, eller?


Jag vill minnas (fast jag kan ha fel, det har jag haft en gång förut) att jag i ett gammalt inlägg, från tiden innan klubben tog över Akademiskas bana, kastade fram idén att det istället för att dras med två 18-hålsbanor vore smart att inrätta en 12-hålsbana bestående av hål från våran gamla niohålare och de hål som hörde till Akademiskas bana. Naturligtvis var det, för så brukar det ju vara, inte så att de som styr i klubben genast tog till sig mitt förslag men som det också brukar vara (jag nämner, i all ödmjukhet, bara passagen runt artons green, tujorna, reklamskyltar,,,) verkar man nu vara på väg att hinna ikapp.

Tydligen är man, enligt vad jag inhämtat "från säker källa", nu inne på att förena den gamla niohålaren med nuvarande hål 2,3 och 9 på Akademiska-slingan. Nuvarande hål 5 på Roslags-slingan "försvinner", dvs teen bortom fyrans green stängs och hålet spelas  från utslagsplatsen efter Akademiska-slingans nionde hål.

Visst är det vemodigt när hål försvinner och några av hålen på Akademiska-slingan kommer jag att sakna men i ett golfklimat där hela klubbar och banor strukit med är det nog läge att vara osentimental och att anpassa kostymen efter vad man behöver och rår med. Argumenten för en 12-hålsbana är att det blir tillräckligt mycket golf för att kännas som en "riktig" golfrunda men tar betydligt mindre tid än vad 18 hål gör. Fast jag ären smula orolig för att bollrännan stryker med och att  även 12-hålsbanan kommer att omfattas av tidbokningseländet och registeringshysterin. Blir så fallet vill jag vädja till de som styr klubben att redan nu lyssna på mig och att återinföra systemet med någon eller några bollrännetider per timme. På såväl Gamla som Nya banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar