måndag 19 januari 2015

Enklare?

Hur ofta hör man inte folk önska att att spelet vore litet lättare. Ofta är det reglerna som upplevs vara alldeles för krångliga. Och hur många miljarder har inte klubbtillverkarna tjänat på att sälja (påstått) mer lättspelade klubbor?

Fast reglerna är inte så knepiga bara man tar sig litet tid att lära sig dem. Och det är ungefär lika lätt eller svårt att spela med gamla bladklubbor och persimmondriver som med förlåtande klubbor av senaste modell. Det svåra är själva svingen. Hur många av oss "äger" sin swing? Själv blir jag överraskad de få gånger min boll går exakt dit jag ville slå den och på det sätt jag avsåg.

Trots att jag saknar de fysiska förutsättningarna så envisas jag med att försöka reproducera den rörelse som de som verkligen kan spela golf använder. Det ser patetisk ut, gör ont och är ineffektivt. Det enda som sitter, efter ett kvartssekels studier av swingteori och tusentals övningstimmar, är swingfelen.

Tänk om det finns en enklare swing? En som kan utföras av en stel och fet 55+? En som inte kräver att man kan vrida upp som en ballettdansör och att man har perfekt timing?



I går träffade jag en man som påstod att det finns en sådan swing. Ett enklare och mer effektivt sätt att slå en golfboll än det som normalt lärs ut och som man ser proffsen använda. Han talade om den metod som den mystiska golflegenden Moe Norman (som av killar som Hogan och andra ansågs vara världens bäste ballstriker) använde. Ni som inte hört historien om Moe kan enklast klicka på den här länken till en reklamfilm för en spritdryck.

Nå, det där med Moe Norman och hans swing kände jag ju till sedan förut men vad jag nu fick berättat för mig var att mannen jag träffade (som började med golf för en tre-fyra år sedan men var nära att ge upp när han inte fick ordning på sin swing) är att vår pro (LeMo) tydligen gärna lär folk att swinga som Moe Norman. Om hans elever blir lika bra ballstrikers som Norman var är väl en smula osäkert men kanske hittar de ett enklare sätt att spela golf (eller åtminstone att slå en golfboll)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar