tisdag 30 april 2013

En medarbetare pensioneras


edit. Intresset för att förvärva denna fina kamera visade sig vara obefintligt. Det var bra, för jag har nu kommit fram till att den fungerar bättre som golfbloggskamera än den i och för sig förnämliga lilla Nikon jag skaffat mig. Bland annat är den betydligt längre zoomen behändig vi vissa lägen (tex när man ska ta närbilder av huggormar utan att behöva hålla händerna inom räckhåll för huggtänderna eller plåta tjejer som är ute efter sex utan att behöva komma farligt nära). Canonkameran är alltså åter i aktiv tjänst och inte längre till salu. 


Jag får ofta höra uppskattande ord om min blogg och särskilt om bilderna. De flesta av dem är tagna med kameran på bilden ovan, en Canon PowerShot SX130IS. Kameran är fortfarande i ett alldeles utmärkt gott skick men nu har jag skaffat en mindre kamera med motsvarande eller bättre prestanda som kommer att få hänga med i bärbagen eller jackfickan när jag är ute på Sveriges bästa golfklubb.

Den "gamla" trotjänaren ovan får alltså gå i pension nu när jag uppgraderat. Dessvärre innebär det sannolikt att en mycket trevlig och kompetent kamera kommer att samla damm framöver om ingen vill överta den. 

Kameran är rejält tilltagen för att vara en sk kompaktkamera. Detta innebär att den kan kännas aningen stor för att bära omkring i en skjort- eller byxficka men i en jackficka eller en ficka på en golfbag ryms den smidigt. Fördelen med det rejäla formatet är att även personer med stora händer klarar av att hantera de knappar och rattar som finns. Den har ett bra zoomomjektiv (12 gångers optisk zoom) och alla tänkbara inställningsmöjligheter från full automatik till helt manuellt. Den drivs av vanliga AA-batterier och kan i nödfall köras på alkaliska sådana men laddningsbara nickel/metallhybrid-batterier är att rekommendera. Jag slänger med fyra sådana med god kapacitet och en batteriladdare. Med kameran följer även ett 4 GB minneskort. För en femhundring är kameran med tillbehör din. Överlämning (och en kortare instruktion i hur man använder den) kan ske ute på klubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar