fredag 5 augusti 2011

Vackert, Örjan!


Det känns som om det var en tid sedan jag skrev något uppskattande om Örjan och hans medhjälpare. Oavsett när jag gjorde det senast så var det alldeles för länge sedan.




Varje år - oavsett hur banan råkar vara - så brukar man (ungefär vid den här tiden) få höra medlemmar säga att "banan har aldrig varit så bra som den är i år" och nästan varje år så är banan ungefär som den brukar vara vid den här tiden på året. det är naturligtvis något i grunden positivt att det mänskliga minnet tydligen fungerar så att många faktiskt - år efter år - tycker att banan är bättre än den varit tidigare men riktigt sant är det ju sällan.




I år vill jag sälla mig till "bättre än någonsin"-sägarna. I vart fall vad det gäller greenerna. Nu har det vertikalskurits, dressats, handvattnats och gödslats och jag vet inte vad och plötsligt så har Sveriges bästa golfklubb greener som man faktiskt kan putta på! Greener som man måste kunna putta för att putta på. Det har INTE varit varje säsong vi haft det.




För hur det än är så är det greenernas kvalitet som avgör om en bana är i gott skick eller inte. Långa slag kan man slå från sand, grus och ruff men om inte underlaget är rättvist när man ska rulla bollen i hål så blir spelupplevelsen lidande.




Så Örjan har hittat rätt och i år, just nu, är greenerna bättre än vad de varit på många år. Nu är det roligt att spela! Att det sedan är så sanslöst vackert när man går banan en sommarkväll att man (åtminstone jag) har svårt att fokusera på själva spelet är en annan sak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar