måndag 22 augusti 2011

Pay&Play och banvärdar

I går kom jag hem från Gotland och när jag fyllt tvättmaskinen tog jag bilen (!) ut till klubben för att gå några hål. stortävling på artonhålaren så det fick bli nian. Eftersom det var startförbud på stora banan så var det rätt mycket golfare ute. Eller rätt mycket folk kanske är en mer korrekt beskrivning.


Jag hamnade bakom en treboll med hund. Husse verkade vara bogeyspelare men hans kamrater i bollen hade förmodligen fått spö av jycken om han haft en klubba... Nå, alla har vi varit nybörjare, men det som störde mig var att de inte gjorde någon som helst ansats att släppa igenom mig trots att de hade ett tomt hål framför sig. När de klev runt i ruffen på tvåan utan att vinka fick jag nog och genade över till fyran där jag träffade Berras pappa, Tage, och vi spelade oss runt de återstående hålen. Fast rätt mycket tid gick åt till att studera framförvarandes förehavanden.




Det är jättebra att vi har niohålaren öppen för vem som helst (som vill lägga en liten slant) att gå ut och spela på men en dag som igår så hade en golfvärd (eller vad de nu ska kallas) ha varit på sin plats. Strängt taget så har jag svårt att se varför vi ska ha sådana på artonhålaren där det normalt är så fullbokat att det knappast finns utrymme för "tjuvspel" och där vi ju inte släpper ut folk som inte har åtminstone officiellt handicap. Själv känner jag inget behov av att en representant för klubben står och ler mot mig på första tee (varken på vår banan eller någon annanstans där jag spelar) men tydligen är det något som höjer upplevelsen för vissa? På niohålaren, däremot, där vi har bollränna och släpper ut totala golfanalfabeter där skulle en golfvärd verkligen fylla en funktion. Tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar