torsdag 25 augusti 2011

Lokala regler (och KM)

Min resa till Mariehamn kom sent i går att tidigareläggas så att jag åker idag och inte, som det först var tänkt, på fredag. Dessvärre krånglar min mail (tack, Telia!) och jag hinner inte hoja ut till klubben innan jag ska till Kapellskär så det förslag till nya lokala regler jag lovat styrelsen (Brynte) att leverera till (KM-)helgen lägger jag därför ut här.


Mer eller mindre exakt samma lokala regler har redan tillämpats i samband med en juniortävling (Skandia Cup) nyligen, så det är flera än jag som tittat på och petat i dem...



LOKALA REGLER FÖR ROSLAGENS GOLFKLUBBS 18-HÅLSBANA (GAMLA BANAN)



Organisk del av banan: Regel 13
Alla stenrösen är organiska delar av banan. Lösa stenar i sådana rösen får inte tas bort.

Oflyttbara hindrande föremål: Regel 24
Alla avståndsmarkeringar (150-meterspinnar och färgade plattor i fairway) är oflyttbara hindrande föremål.

Onormala markförhållanden: Regel 25
Myrstackar, skador i bunker (såsom blottade stenar, gropar eller fåror orsakade av rinnande vatten), skador efter dränering belagda med grus samt områden markerade med vit färg är mark under arbete.

Vattenhinder: Regel 26
Alla omarkerade diken är sidovattenhinder. Hindrets gräns går där marken bryter av mot hindret.

Out of bounds: Regel 27
Out of bounds anges med vita pinnar.
Out of bounds på hål 14 definieras av den belagda (grus eller asfalt) vägen. En boll är out of bounds när hela bollen ligger på eller bortom vägen. Observera att de vita markeringarna på elstängslet endast markerar out of bounds.

Boll träffar ledningstråd
Om en boll träffar en ledningstråd eller stag till ledningsstolpe på hål 4, 8, 9, 11 eller 17 måste spelaren, utan att räkna slaget och utan plikt, spela en ny boll från den plats varifrån den ursprungliga bollen spelades enligt Regel 20-5.


Plikt för brott mot lokal regel: Matchspel – förlust av hål; Slagspel – två slag.




Några kommentarer kan lämnas. Sk belagda vägar utgör numera enligt definitionerna i regelboken (oflyttbara) hindrande föremål. Man har alltså lättnad (utan plikt) för sådana så länge inte motsatsen (dvs att vägarna utgör organisk del av banan) anges i de lokala reglerna. Förslaget innehåller ingen sådan skrvning och man har alltså "fri dropp". Var banans gräns ska gå på fjortonde hålet har vållat huvudbry sedan elstängslet kom på plats. Den nu föreslagna skrivningen innebär att stängslet (hokus pokus) hamnar på banan och alltså blir ett oflyttbart hindrande föremål för vilket man har lättnad utan plikt. 


Själv kommer jag inte att spela KM (heller) i år men tycker ändå att det är väl beige att stora KM (för så är det tydligen) ska spelas från gul tee. Kom igen... Snart kommer vi väl att spela med handicap också?

2 kommentarer:

  1. Jag har inget med klubben att göra, så min åsikt räknas ju egentligen inte, och jag har under mina besök på banan inte heller sett de platser detta kan tänkas gälla...men:

    Om stenrösen är en organisk del av banan, men där man tvärtemot reglerna om lösa naturföremål inte får flytta på lösa stenar, kommer det då inte att bli (tidsödande) diskussioner om vad ett stenröse egentligen är?

    Hur många stenar måste det finnas, och hur nära varandra ska de vara för att det skall räknas som ett stenröse?
    Hör även två lösa stenar, 40cm från en ihopsittande hög med stenar, till röset?
    Är 4 st ihopsittande stenar av typ handbollsstorlek ett stenröse?

    Jag ser potentiellt ett antal tvistesituationer, där spelare i bästa fall tvingas spela alternativa bollar (där sedan tävlingsledningen/domare måste ut till platsen för att avgöra saken)...och i sämsta fall pliktas (och t.o.m diskas pga fel signerat scorekort).

    ==Coleburn==

    SvaraRadera
  2. Tja, så kan man ju resonera. Definitioner kan man alltid vrida och vända på men det är inte konstigare än att rösen är organiska delar av banan än vad det är att stenmurar är det och att man inte får ta bort stenar ur dessa. Jag tror inte att det blir några problem att avgöra vad som är rösen eller inte. Dessutom ligger de rösen vi har så till att de knappast är i spel (så nu kommer jag väl att hamna i dessa nästa gång jag går ut och spelar...).

    SvaraRadera