måndag 3 september 2012

Tillfälligt (?) vatten


På förekommen anledning vill jag framhålla att nedanstående inlägg handlar om hur det var den 3 september. Då var båda banorna (och restaurangen) stängda. De är (och jag har heller inte skrivit att de är) inte stängda för säsongen. Enligt information på klubbens hemsida är banorna stängda tillsvidare (dvs tills det torkat upp så att det går att spela igen).



Jag har känt min trött en tid och i helgen var jag helt värdelös- sov till tolv i lördags (fast då hade det ju blivit rätt sent kvällen innan) och Sara tyckte inte att jag såg riktigt frisk ut. det blev en lugn söndag och på morgonfärjan från Mariehamn sov jag mest. När jag kom till Norrtälje cyklade jag direkt hem och lade mig på sängen där jag blev liggande till tvåtiden. Då först kände jag mig hyfsat utsövd men att åka till kontoret kändes inte riktigt som vad doktorn skulle ordinera. Snarare litet frisk luft, så jag åkte ut till klubben. Där var det tomt på folk. De enda bilarna på parkeringen var Jessicas (hon i repan), LeMos (pron) och Bryntes (ordföranden).


Klubben - receptionen  och shopen - var öppna men banorna (och restaurangen) stängda. Förresten så är driving rangen också stängd, sa LeMo. Den direkta orsaken till att (nästan) allt var stängt är att det kom över 150 mm regn i helgen (och redan innan dess var det hyfsat blött).


Fast niohålaren hade säkert varit spelbar bara det där jämrans diket fungerade. Nu stod det vatten så att man inte ens kunde ta sig fram utan sjöstövlar. Det är för bedrövligt att det där diket ska få förstöra så mycket. Klubben har inte med det att göra. Tvärtom står det i arrendeavtalet att vi inte får röra diket utan det är förbehållet det sk sjösänkningsföretag (bestående av en massa jordbruksfastigheter) från förra sekelskiftet som äger det. Sjösänkningsföretaget ska rensa diket med jämna mellanrum men har, tydligen, ingen skyldighet att se til att det fungerar utan kan, tydligen,lägga vår niohålsbana under vatten utan att det kostar något. För sjösänkningsföretaget. För klubben kostar det. Undrar om det verkligen kan vara så, rent juridiskt? Det borde man kanske kolla upp...


Nå, Akademiskas bana var öppen så jag vek in där. Den ser så himla inbjudande ut, den där backen som utgör andra hålet, särskilt när man ser den från vår niohålare.


Fast nu löper det där diket tvärs genom Akademiska banan också och redan när jag kom till tredjehålet så såg jag att det kanske inte skulle bli helt lätt att ta sig runt.


Alla broar över diket, utom den på sjunde hålet, låg under vatten, så det blev en hel del promenerande fram och tillbaka längs diket.


Annars såg det väl ut ungefär som vanligt. Fast ganska blött...


Ändå så var det ingenting i jämförelse med hur vår niohålare drabbats. Jag har aldrig - trots de återkommande dikesöversvämningarna - sett så mycket vatten på hål sex och sju. Det man ser ute på vattenspegeln på bilden ovan är vassen som växer i diket!

Allvarligt talat, så här kan det inte fortsätta! Det är inte acceptabelt att niohålsbanan så snart det är snösmältning eller riklig nederbörd ska se ut som ett floddelta.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Samtidigt som det är tråkigt att se, så är det "kul" att se hur det ser ut. Tack för att du tar dig tid med bloggen. Det är uppskattat av många fler än mig!
    Mvh. Christer Helgesson

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag har lagt ut en till "kul" bild...

    SvaraRadera