onsdag 5 september 2012

Banan stängd?

Stängda banor ska man respektera. Man går inte ut och spelar på en bana om det är skyltat att den är stängd, man kliver inte upp på en tee om teemarkeringarna är borttagna och står det ingen flagga på en green så betyder det att greenen är stängd. Allt det här är elementärt golfvett. Man kan tycka vad man vill men de som har ansvaret (och kompetensen) att sköta banan har bestämt att den av det ena eller andra skälet inte är öppen för spel och då är det så. Men...



Nu har vi ett speciellt problem med vår niohålsbana. Tillsvidare är den stängd eftersom det på grund av översvämmade diken är helt omöjligt att ta sig runt på vanligt sätt och fem av hålen står mer eller mindre under vatten och är alltså ospelbara. Risken är påtaglig att detta förhållande kommer att bestå under större delen av vad som återstår av golfsäsongen. Samtidigt är de övriga hålen, såvitt jag kan bedöma, spelbara. Är det då rimligt att hela banan är stängd? Så länge den är det ska det naturligtvis respekteras men jag själv skulle gärna kunna gå ut och spela/träna på de hål som är tillgängliga. Om det går för sig. För så här års handlar min (och så är det väl för de flesta av oss medlemmar som arbetar eller studerar i veckorna) golf inte om arton- eller ens niohålsronder utan ofta bara om några hål efter jobbet. Innan det blir mörkt. Eller om jag smiter en timme eller så mitt på dagen.

Så, kan man tänka sig att inte ha hela niohålsbanan avstängd utan bara hålen 2-4 och 6-7 men låta medlemmarna i Sveriges bästa golfklubb använda resten av banan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar